”Flest överflyttar sker under sommarmånaderna”

Efter en sommar med många flyttar har det lugnat ner sig till mer normala nivåer på Centrala intenssivvårdsavdelningen, CIVA, i Uppsala. Det säger Magnus von Seth, medicinskt ledningsansvarig läkare.

Mellan 1 juni och 31 augusti har avdelningen flyttat totalt 11 individer vid 12 tillfällen.

– Flest överflyttar sker under sommarmånaderna. Delvis beror detta på färre tillgängliga IVA-platser, men vår strävan att få ner återinläggning från avdelning bidrar även, säger Magnus von Seth.

– Vi upplever en ökad efterfrågan på intensivvård överlag, dels på grund av ökat befolkningsunderlag, dels fler avancerade behandlingar som i någon fas kräver intensivvård.

Första åtgärd vid platsbrist på Uppsala CIVA är, av naturliga skäl, att skriva ut de patienter som är färdigvårdade på IVA. I dagens pressade läge är detta dock sällsynt. Som andra åtgärd flyttar personalen patienter till annan intensivvårdsavdelning inom sjukhuset, och som tredje åtgärd försöker den hitta en IVA-plats på en nivå-II-IVA, enligt SFAI:s definition, i närområdet.

– En åtgärd är ju att stryka elektiva operationer som kräver postoperativ intensivvård, men det har vi inte behövt göra under sommaren.