Var tionde vårdplats står tom

Runt var tionde vårdplats på Sveriges 23 största sjukhus står tom. Det visar en kartläggning som SVT:s Agenda gjort.

Enligt en undersökning som SVT:s program Agenda gjort står en av tio vårdplatser, sammanlagt 1 506 vårdplatser, på Sveriges 23 största sjukhus tomma. Anledningen är personalbrist och i programmet besöks Nyköpings lasarett där 31 av 203 fastställda vårdplatser är stängda just på grund av sjuksköterskebrist.

En av de som medverkar i programmet är Sjukhusläkarnas ordförande Karin Båtelson som berättar om de samtal som kommer in till Läkarförbundet från medlemmarna.

– De beskriver en orimlig vardag. Patienter som inte kan läggas in, som måste skrivas ut för tidigt, patienter som motas bort. En kollega sade ”jag lägger 30 procent av min arbetstid på att mota bort patienter från akutmottagningen”. Vi ser att vårdköerna växer otroligt och sedan har vi säkert många som går hemma och är sjuka men som inte söker för att det blir ett bristande förtroende för vården som den är i dag, säger hon till SVT.