Fikru Maru opererades av svenskt läkarteam

Ett svenskt läkarteam opererade Fikru Maru i Etiopien på måndagen. Läkarna flög dit på turistvisum och opererade under etiopiska läkares namn. Det rapporterar SVT Nyheter Gävleborg.

SVT Nyheter Gävleborg har träffat det svenska läkarteam som i måndags opererade den svenske läkaren Fikru Maru på Black Lion-sjukhuset i Addis Abeba. Martin Silverborn, thoraxkirurg och en av dem som utförde operationen, säger till kanalen att man inför operationen var orolig för att lungan skulle vara skadad, men att den rent medicinskt såg fin ut, och att operationen gick bra.

Läkarna, som är anställda vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, var i där på privat initiativ och flög dit på turistvisum samma dag som operationen, som skedde under etiopiska läkares namn.