”Flextiden gömmer väldigt mycket missförhållanden på arbetsplatsen”

Det viktiga är inte hur flextidsavtalen ser ut, utan hur det används. Det menar Karin Båtelson, ordförande för Sjukhusläkarna. – Flextiden missbrukas av många arbetsgivare runt om i landet och gömmer väldigt mycket missförhållanden på arbetsplatsen.

Artikeln ingår i temat Flextid – förmån eller fälla?

För drygt ett år sedan kunde Sjukhusläkaren berätta om ett stort mörkertal av obetald arbetad tid bland landets läkare. Lokalföreningar runt om i landet vittnade då om dold övertid som göms i flextidsbergen och hur flextiden missbrukas av arbetsgivaren.

Enligt Sjukhusläkarens genomgång av flextidsavtal för läkare runt om i landet skiljer sig både ramar och möjligheterna att ta ut tiden åt. Men många har en sak gemensamt – medlemmarna kan inte ta ut flextid i den omfattning de önskar.

– Och vi vet att det finns arbetsplatser där man systematiskt nollar flextid och då stjäl både tid och lön från arbetstagare. Det är ohederligt, säger Karin Båtelson och fortsätter:

– Flextidsavtal kan vara olika tidsintervall, olika gränser för hur mycket tid man får spara och olika beräkningsperioder. Men allt det där spelar egentligen ingen roll – det som är viktigt är att all arbetad tid ersätts.

… det som är viktigt är att all arbetad tid ersätts. Karin Båtelson

Enkelt uttryck ska flextid fungera som en möjlighet för arbetstagaren att själv förlägga sin arbetstid inom vissa gränser. Däremot ska den inte användas om ”du får stå kvar på en operation eller är kvar på mottagningen efter arbetstidens slut”.

– Flextiden är en möjlighet för dig som arbetstagare och övertid är något du inte kan styra själv. Det är viktigt att inte förväxla flextid med övertid. Om du stannar kvar mot din vilja för att arbetet kräver det eller att du är ambitiös och vill ställa upp så ska det verkligen inte gömmas i flextiden, säger Karin Båtelson.

Läs mer: Tema Övertider

Även för de som har ”bortkryssad övertidsersättning” är det viktigt att registrera övertiden på rätt sätt.

– Bara för att du har skrivit bort din ekonomiska ersättning har du inte skrivit bort att du har 40 timmars arbetsvecka. De timmarna ska inte gömmas i flextidssaldot. Är det övertid ska det ersättas som övertid, eftersom det inte är på arbetstagarnas villkor.

Flextid är en möjlighet för dig som arbetstagare och övertid är något du inte kan styra själv. Karin Båtelson

Karin Båtelson påpekar att arbetsgivare med verksamheter där arbetstagare gång på gång slår i flextidstaket måste se över både bemanning och arbetets innehåll för att undvika att det händer igen. Och framförallt att de är skyldiga att möjliggöra så att all arbetad tid kan registreras på rätt sätt.

– Det står i arbetstidslagen att arbetstid ska registreras. Om man då skyller på att tidsberäkningssystemen inte tillåter det så får man helt enkelt göra om det systemet. Man kan inte bara strunta i arbetstidslagen, säger hon och fortsätter:

– Arbetsgivaren ska kunna redovisa hur många timmar man har arbetskraft och av vilken sort. Och det vet man inte idag, eftersom flextiden hela tiden nollas och inte registreras någon annanstans.