Sofia Rydgren Stale vald till ny ordförande för Läkarförbundet

Läkarförbundets fullmäktige har valt en ny förbundsordförande – Sofia Rydgren Stale. – Det blir jättebra, fullmäktige har gjort sitt val, säger Sjukhusläkarnas ordförande Karin Båtelson, som stod som motkandidat till ordförandeposten.

En av de centrala punkterna under årets fullmäktigemöte var valet av ny ordförande. Efter torsdagseftermiddagens votering stod det klart att valberedningens förslag, Sofia Rydgren Stale, tog hem posten framför motkandidaten Karin Båtelson, ordförande för Sjukhusläkarna.

– Det viktigaste är att vi nu står enade som förbund inför de utmaningar som väntar i framtiden, imorgon blir det business as usual, säger Karin Båtelson efter att valet avgjorts.

Till andre vice ordförande fram till och med 2022 valdes valberedningens förslag Marina Tuutma, ordförande för Distriktsläkarföreningen, framför motkandidaten Johan Styrud.

Till ledamöter i förbundsstyrelsen valdes Erik Dahlman (omval), Torsten Mossberg (omval), Saad Rammo (omval), Emelie Hultberg (nyval) och Ylva Sandström (nyval).