Krönika

Hurra för Försäkringskassan!

Försäkringskassan har genomgått en av de mest framgångsrika kursändringarna i landet under modern tid. Man har omorganiserat, styckat och förflyttat så det stått härliga till!

Arkitekten bakom ser förtjust att han av traditionalister även denna gång förärats smeknamnet han fick som chef för sammanslagningen av Sahlgrenskasjukhusen – från Herr Gårdestig till När Gårdustig?

Vi vet ju att man för evigt är borta från arbetsmarknaden efter ett års sjukfrånvaro. Detta kan ju bero på att man fortfarande är sjuk, men det är inte skäl nog tycker den ansvarsfulla nya kassan som nu axlat uppgiften att skydda medborgaren från denna stigmatiserande riskfaktor.

Eftersom läkare i gemen envist vill vara patientens advokat och gärna sjukskriver sjuka, i detta fall då förstås helt missriktat, så gäller för kassan med allehanda finesser förhindra att så sker.

Eftersom sjukskrivning på nåt sätt anses som en skyddsfaktor och ibland tom del i behandlingen(!) av den förvirrade läkarkåren har kassan helt sonika avskaffat hela sjukdomsbegreppet. Man ska istället ange olika grader av ”frånvaro av hälsa” där full ohälsa infaller först med döden.

Nå, alla dessa intyg som ändå bara underkänns skapar förstås trots allt en massa merarbete för kassan som nu gjort en checklista för mindre funktionshinder som det inte ens är lönt att försöka sjukskriva för.

Sjukdomar med kräkningar är till exempel inget skäl för sjukskrivning enligt kassan. Arbetar man någonstans med cementgolv kan ju arbetsgivaren enkelt spola av vid behov. Har man inte cementgolv på jobbet får arbetsgivaren bygga om.

Graviditet är förstås ingen sjukdom, det är en återfallsförbrytelse. Den bästa och billigaste åtgärden mot graviditetsbesvär enligt kassan är att hon tar p-piller, han har kondom och att dom aldrig gör det.

Återfall i cancer ger inte heller någon rätt till sjukskrivning. ”Kan man andas – kan man sanda” är kassans devis och hänvisar istället till anställningsformen AVA, dvs allmän visstidsanställning. Den används vanligen för säsongsarbeten som snöröjning eller glassförsäljning men kan förstås utmärkt användas för dessa, ofta kortvariga, arbetstagare. Ballongförsäljning är ju extra bra för att dölja en ev droppställning, och det är självklart mycket trevligare för patienten att göra rätt för sig än att bara ligga hemma och ta farväl av anhöriga.

Att förlora alla armar och ben ger ju en uppsjö av yrken att välja bland anser kassan, som poängterar att bara fantasin sätter gränser. Som astronaut tex är man ju tyngdlös. Annars kan man bli provsmakare för ICA-provkök, maskot för motorcrossförbundet eller varför inte böneutropare? Inte i Schweiz dock, för där har man nyligen röstat bort alla minareter.

Men just det senare har Försäkringskassan börjat titta på – varför nöja sig med att bara matcha patienten mot hela arbetsmarknaden i Sverige? Man har ju inte bara EU utan även hela resten av världen utanför dörren!

Sådan här framsynt människosyn skapar ju dock kritik, dels från sjuka och läkare, men också av handläggare eller ännu värre, politiker som skulle kunna få för sig att de bestämt något dåligt. Denna olyckliga utveckling vill ju kassan merd alla medel förhindra.
Handläggarna på kassan förflyttas därför omedelbart så fort de kan nåt, eller riskerar utveckla en massa jäv och empati. Själva sjukskrivningsintyget krånglas till så att för varje ny version tror läkaren att han fått en stroke. Intygsskrivandet görs omöjligt rent tekniskt och när intygen till slut i ren desperation skickas iväg är dom garanterat fel. Dessutom visar kassan skickligt låtsas-god-vilja genom att då och då undervisa mindre läkargrupper i sitt hemliga språk… Men det allra smartaste är knepet att med täta mellanrum skriva debattartiklar om läkarkårens inkompetens att fylla i intygen.

Under denna genomtänkta och vällovliga strategi kan man lugnt och ostört fortsätta att förbättra ohälsotalen genom att underkänna allt som skrivs. Skulle sen någon sjukskrivning ändå slinka igenom så må det vara hänt eftersom man ändå håller inne pengarna.

Läkarkåren är dock bekymrad för att patienterna far illa och har nu ett erbjudande:
Om Försäkringskassan slutar sprida lögner om läkarkåren, så kommer läkarkåren sluta sprida sanningar om Försäkringskassan.

Dr Snake