Webbplats ska skapa ökad insyn i vård och omsorg
Åtta av tio tror att skillnaderna i kvaliteten inom vården är stora, men många vet inte var de ska hitta fakta om hur det ligger till. Det visar en rapport från Välfärdsinsyn.
Välfärdsinsyn, som är ett samarbete mellan arbetsmarknadens parter inom vård och omsorg, har undersökt allmänhetens uppfattning om kvalitetsskillnader i välfärdens verksamheter samt vikten av insyn i offentligt finansierad vård och omsorg.
Resultatet av undersökningarna presenteras i rapporten ”Koll på välfärden – bara för proffsen” och av den framgår det att ”åtta av tio tror att skillnaderna på kvaliteten inom vård och omsorg är stora. Men sex av tio vet inte var de ska hitta fakta om hur det ligger till”.
– Kvalitet i välfärden uppstår i mötet mellan verksamhetens personal och patienten eller brukaren. Allmänheten har därför rätt att få veta: vem som äger eller driver en verksamhet, hur ekonomin ser ut, vilka personalens anställningsvillkor är, och naturligtvis kvaliteten ur ett brukarperspektiv, säger Roger Molin ordförande i Välfärdsinsyn, i ett pressmeddelande.
Under våren 2017 hoppas Välfärdsinsyn kunna öppna upp sin webbplats, där samlad information om skattefinansierad vård och omsorg ska presenteras.
– Genom ökad insyn kan allmänheten ta ställning till om skattepengarna används till det de är avsedda för. Insyn och öppenhet leder i sin tur till bättre kvalitet och ökar tilltron till offentligt finansierad verksamhet, säger Roger Molin i pressmeddelandet.
Undersökningarna visat också att endast 17 procent av de tillfrågade anser att medierna gör ett bra jobb för att belysa kvalitetsskillnader i den offentligt finansierade vården och omsorgen.
De två undersökningar som undersökningsföretaget Novus genomförde under april respektive oktober i år. 1 013 respektive 1 000 personer deltog i undersökningarna. Dessutom ingår intervjuer med politiker och journalister med fokus på vård- och omsorg.