”Viktigt att kunskapen som finns kommer till användning”

Efter en period som läkarchef valde Pontus Bjerre, överläkare vid kvinnokliniken i Karlstad, av flera skäl att återgå till arbetet som gynekolog. Det dröjde inte länge innan han fick frågan om att bli klinikombud, vilket han inte kunde tacka nej till. Tvärtom kändes det angeläget att på nytt engagera sig fackligt och bidra med sina erfarenheter.

– Det är viktigt att kunskapen som finns på arbetsplatsen kommer till användning. Vi måste slå vakt om en bra arbetsmiljö och goda arbetsförhållanden. Jag är inte den som släpper mitt engagemang i första taget. Det känns meningsfullt att vara med och bidra som facklig företrädare, säger han.

I likhet med för många andra tog Pontus Bjerres fackliga karriär sin början i Sveriges yngre läkares förening, mer specifikt i Sylf Värmland. Något år senare, vid mitten av 1990-talet, ville medlemmarna i Värmlands läkarförening att han skulle bli styrelseledamot även hos dem.

– Det var stimulerande att komma in i ett sammanhang med otroligt engagerade människor. Jag kan ibland uppleva att det fackliga intresset är svalt bland kollegor – många tycker att de inte har tid att ta itu med alla problem. Men när jag gick med i Sylf och senare blev styrelseledamot i läkarföreningen möttes jag av ett stort engagemang, säger han.

Frågan om att bli läkarchef på Centralsjukhuset i Karlstad kom i början av 2010. Det faktum att Pontus Bjerre hade förhållandevis god kännedom om lagar och regler, avtal och villkor, från sin tid i Läkarförbundet gav honom många fördelar som ny chef, säger han.

– Jag hade dessutom ett brett kontaktnät som jag hade byggt upp under lång tid, inte minst under min tid som fackligt aktiv.

Formellt jobbade Pontus Bjerre 40 procent som läkarchef, ett förordnande som vid denna tid var helt nyinrättat på sjukhuset, parallellt med sitt kliniska arbete. Det var dock inte helt lätt att få det att gå ihop. Han var ansvarig för utredning och behandling vid cellförändringar i förstadium till livmoderhalscancer, och i kombination med chefsjobbet medförde arbetsmängden att han i praktiken jobbade mycket på kvällar och helger.

– Jag blev ganska trött mot slutet. Samtidigt var det frustrerande att jag inte fick vara chef fullt ut. Som läkarchef var jag i praktiken en form av underchef. Därför kände jag efter ett tag att det fick räcka. Jag fick förfrågan om att bli klinikchef också. Men jag ville jobba som läkare, ett beslut som jag aldrig har ångrat.

Alla vill ju ha en bra arbetsplats med goda arbetsförhållanden. Pontus Bjerre, överläkare och klinikombud

Pontus Bjerre arbetar i dag som överläkare på kvinnokliniken vid Centralsjukhuset, och har haft uppdraget som klinikombud sedan 2015. För närvarande är bemanningsfrågan mest brännande för klinikens del, att locka nya kompetenta medarbetare som kan täppa igen ett antal luckor som nyligen har uppstått.

Han framhåller att goda arbetsförhållanden och bra arbetsmiljö av naturliga skäl är två helt avgörande faktorer för arbetsplatsens attraktivitet.

– Även om lojaliteterna är olika som fackligt förtroendevald och chef är det övergripandet målet ju egentligen detsamma: alla vill ju ha en bra arbetsplats med goda arbetsförhållanden som erbjuder en god vård. På så sätt finns inget motsatsförhållande.

I tre delar träffar Sjukhusläkaren fackligt förtroendevalda som på olika sätt har gjort resan från facklig representant till chef och tillbaka. Ett jobb om erfarenheter, kompetens och lojaliteter. Läs de övriga två delarna här och här