Vårdplatserna står still – men befolkningen ökar

Antalet vårdplatser i Sverige har minskat kraftigt de senaste åren, vilket ”vårdplatsräknaren” på Sjukhusläkarens webbplats illustrerar.

Överbeläggningar på sjukhus är i dag ett av sjukvårdens största patientsäkerhets- och arbetsmiljöproblem. Under 2011 minskade dock inte antalet vårdplatser, faktiskt noterades en ökning med en (!) vårdplats under förra året, från 25 476 år 2011 till 25 477 år 2011 enligt SKL:s årliga statistik.

I sommar arrangerar Sjukhusläkarna ett seminarium i Almedalen under rubriken Överbeläggningar på sjukhus – hur ska trenden vändas. I panelen deltar Mats Eriksson, SKL. Marie Lawrence, Socialstyrelsen. Pernilla Niia, Arbetsmiljöverket. Lena Furmark, Socialdepartementet. Moderator är Mikael Rolfs, Sjukhusläkarna.

Seminariet hålls på Kårhuset Rindi, Tage Cervins gata 1, kl 13.30-14.30 den 5 juli.