”Vad händer om patienter skräms att avstå behandling?”

Shokoufeh Manouchehrpour som är ordförande i Göteborgs Sjukhusläkarförening ser en hel del problem med Sahlgrenskas nya webbplats.

– Vi gillar att patienterna är välinformerade, men ”min berättelse” är en typ av blogg och blogga är det visserligen fritt fram för vem som helst att göra och det finns flera patienter med ”privata dock kända bloggar”. Men varför ska vi ha det på sjukhusets hemsida? Jag jobbar med cancerpatienter – vad händer om patienter skriver på sjukhusets webbplats att en viss cellgifts­behandling är jättehemsk och skrämmer andra från att genomgå den nödvändiga och många gånger botande behandlingen?

Den inre sekretessen kan också hotas om patienter skriver avslöjande saker om sina medpatienter på forumet, menar Shokoufeh Manouchehrpour (bilden). Och som läkare skulle det vara förödande att hängas ut av sin arbetsgivare om man förekommer på forumet i negativa ordalag.

– Vi har träffat företrädare från sjukhuset som har lyssnat på våra farhågor och kritik och lovat att patienternas inlägg inte kommer att publiceras osorterade på hemsidan utan dessa kommer att granskas och sorteras bort vid ”kränkande, opassande eller igenkännande ” innehåll. Vi har även förmedlat våra tankar och farhågor vid annat fackligt möte med sjukhusets styrelseledamöter och de har bemött detta med förståelse.

Hur mycket dessa löften kan ta bort oron hos personalen, får framtiden utvisa, menar Shokoufeh Manouchehrpour, som även är delvis kritisk mot Patient-wiki-delen på den nya webb­platsen. Hon menar att ingen har frågat läkarna eller övrig personal om de faktiskt har tid att faktagranska even­tuella tillägg från patienterna.

– De säger att det här ska hjälpa oss eftersom patienterna kommer att vara välinformerade, men ingen har frågat professionen om vi faktiskt har tid att göra det. Vi har ett redan slimmat arbetsschema och det här skulle ta ännu mer tid från mötet med patienterna.

• Vad tycker du om Sahlgrenskas satsning? Rösta (mittspalt en bit ned på sidan)