Nordiska sjukhusläkare gör gemensamt uttalande om covid-19

Varje vår hålls Nordiska överläkarkonferensen för att utbyta erfarenheter mellan länderna. På grund av pandemin blev det ingen konferens i år. I stället har de nordiska sjukhusläkarföreningarna – Sjukhusläkarna, Norsk overlegeforening, danska Overlaegeforening och finska SELY, Suomen Erikoislääkäriyhdistys – enats om ett uttalande med åtgärder som de anser är mest angelägna för vårdpersonal och övriga medborgare.

Föreningarna framhåller vikten av att antalet intensivvårdsplatser är tillräckliga, samt att det finns tillräckligt med skyddsutrustning. Läkemedelstillgången ska, enligt uttalandet, samordnas nationellt och nationella beredskapslager måste finnas.

Vidare lyfter föreningarna fram att coronainfektion ska bedömas som arbetsskada i de fall vårdpersonal har blivit smittad på arbetstid eller till och från arbetet.

– Bevisbördan ska ligga på arbetsgivaren och bedömningen måste vara generös till den anställdes fördel, säger Karin Båtelson, ordförande för Sjukhusläkarna, i en kommentar.

Läs mer här: ”Gemensamt uttalande från nordiska sjukhusläkare om covid-19”

Det senaste från SjukvårdsSvepet:

MACCHIARINI

Macchiarini åtalas för grov misshandel

Åtal väcks mot kirurgen Paolo Macchiarini för grov misshandel i fallet med syntetiska luftstrupar vid Karolinska universitetssjukhuset. Åtalet omfattar tre patienter.

Överåklagare Mikael Björk tog den 11 december 2018 beslut om att återuppta den tidigare nedlagda förundersökningen om två fall av vållande till kroppsskada, grova brott. Det rör sig i båda fallen om personer som har fått syntetiska luftstrupar inopererade. Ett tredje fall av vållande till kroppsskada, grovt brott, återupptogs under den fortsatta utredningen.

– Genom förhör och genom den skriftliga bevisningen har det blivit tydligt för mig att ingreppen genomförts i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet och därför inte utgjort led i någon laglig form av sjukvård eller tillståndsprövad forskningsstudie, säger Mikael Björk i ett pressmeddelande.

– Ingreppen, som har orsakat de tre målsägandena allvarliga fysiska skador och stort lidande, har alltså genomförts helt utan lagstöd. Jag gör bedömningen att de tre ingreppen därför är att bedöma som grov misshandel.

Enligt åklagaren bör Paolo Macchiarini ensam bära det straffrättsliga ansvaret.

Läs mer här: ”Åtal mot tidigare kirurg vid Karolinska”

ORGANDONATION

Regeringen: Ta bort vetorätt vid organdonation

Regeringen vill avskaffa anhörigas möjlighet att lägga sitt veto mot organdonationer från personer som nyligen avlidit.

I nuläget kan alltså anhöriga säga nej till donation i de fall det inte är klarlagt vad den avlidna ansåg om saken.

– Det finns idag en hög donationsvilja i befolkningen och regeringen vill möjliggöra fler donationer. Bland annat genom att närståendevetot tas bort, säger socialminister Lena Hallengren, i en kommentar.

Läs mer: ”Lagrådsremiss för att förbättra regelverket för organdonation”

Vetenskapsakademien tillsätter egen coronagrupp

Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) tillsätter en expertgrupp för att granska coronapandemin. Tidigare statsepidemiologen Annika Linde är en av medlemmarna.

Tanken är att expertgruppen ska koncentrera sig på det medicinska perspektivet, i kontrast till den kommissionen som granskar regering och myndigheters arbete i pandemin.

Göran K Hansson, ständig sekreterare i KVA, har tidigare anmärkt på att det saknas medicinsk kompetens i coronakommissionen.

– Med sitt vetenskapliga fokus ska vetenskapsakademiens expertgrupp ses som ett komplement till coronakommissionen som tillsatts av regeringen, säger han, i ett pressmeddelande.

Läs mer om expertgruppen och dess medlemmar här.

Krönika
Bertil Hagström

Orisken är mycket större än risken

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum