Nordiska sjukhusläkare gör gemensamt uttalande om covid-19

Varje vår hålls Nordiska överläkarkonferensen för att utbyta erfarenheter mellan länderna. På grund av pandemin blev det ingen konferens i år. I stället har de nordiska sjukhusläkarföreningarna – Sjukhusläkarna, Norsk overlegeforening, danska Overlaegeforening och finska SELY, Suomen Erikoislääkäriyhdistys – enats om ett uttalande med åtgärder som de anser är mest angelägna för vårdpersonal och övriga medborgare.

Föreningarna framhåller vikten av att antalet intensivvårdsplatser är tillräckliga, samt att det finns tillräckligt med skyddsutrustning. Läkemedelstillgången ska, enligt uttalandet, samordnas nationellt och nationella beredskapslager måste finnas.

Vidare lyfter föreningarna fram att coronainfektion ska bedömas som arbetsskada i de fall vårdpersonal har blivit smittad på arbetstid eller till och från arbetet.

– Bevisbördan ska ligga på arbetsgivaren och bedömningen måste vara generös till den anställdes fördel, säger Karin Båtelson, ordförande för Sjukhusläkarna, i en kommentar.

Läs mer här: ”Gemensamt uttalande från nordiska sjukhusläkare om covid-19”

Det senaste från SjukvårdsSvepet:

SKR vill låna IVA-personal från nordiska grannar

Sveriges kommuner och regioner (SKR) har i en skrivelse bett regeringen att fråga om nordiskt stöd med personal inom intensivvården.

Intresseorganisationen framhåller att situationen är mycket ansträngd runt om i landet, samtidigt som personalen behöver semester.

– Att få möjlighet till personalstöd från de nordiska grannländerna vore ett välkommet tillskott för att säkra svensk intensivvård under den kommande sommaren, säger Emma Spak, chef för hälso- och sjukvårdsfrågor på SKR, i ett pressmeddelande.

Beskedet har möts av kritik från fackligt håll.

– Det är som att det kommer som en överraskning att nu är det sommar och semester. Problemet är att det är för låg bemanning, säger Tobias Baudin, ordförande för Kommunal, till SR Ekot.

SKR: ”Regeringen bör be om nordiskt stöd med IVA-personal”

CYBERHOT

Vaccineringsaktör utsatt för hackerattack

En av Region Skånes vaccineringsaktörer, bolaget MACC People, blev på fredagen föremål för en hackerattack.

Företaget stängde ned sina system i samband med attacken.

– Det innebär att det kan komma att ta lite längre tid när vi väl ska utföra vaccinationerna, säger Stefan Olsson, kommunikationschef på MACC People, till SVT.

Sjukhusläkaren uppmärksammade i ett reportage i flera delar i vintras hur cyberhot riktas mot sjukvården. Här kan du ta del av det.

EU överens om vaccinpass

EU:s medlemsländer och EU-parlamentet är överens om digitala vaccinpass som ska underlätta för resor i sommar.

– Vi litar på att medlemsstaterna inte fortsätter med karantänstider. Människor som är vaccinerade, har antikroppar eller kan uppvisa ett negativt covid-test ska kunna resa fritt i Europa, säger EU-parlamentariker Tomas Tobé till SR Ekot.

Enligt uppgörelsen om vaccinpass ska medlemsländerna dock fortsatt kunna införa reserestriktioner och också kräva karantän för dem med vaccinpass om det kan motiveras. Tomas Tobé hoppas emellertid att de som har vaccinpass alltså ska slippa restriktioner.

Planen är att de nya vaccinpassen ska börja användas i början av juli, men det kan dröja längre tid än så.

Läs mer: ”Oklart om vaccinpass stoppar reserestriktioner”

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Ur Sjukhusläkaren 2021-03