SKL: Skattehöjningar och effektivisering behövs i landstingen

Lena Micko, ordförande SKL.

Landstingens investeringsbehov kommer vara fortsatt stora under kommande år, med en beräknad kostnadsökning på fem procent, det konstaterar SKL i sin ekonomirapport som släpptes idag som tror att skattehöjningar kommer att behövas.

Nära hälften av landstingen redovisade ett ekonomiskt underskott under 2015. Detta trots att skatteunderlaget ökade med 4,5 procent och AFA Försäkringar återbetalade 1,3 miljarder kronor.

– Landstingen har det kanske mer tufft än det är i kommunerna just nu, det finns många frågor att arbeta med där och det görs också ett bra arbete. Inte minst behövs samarbete mellan kommuner och landsting, sa SKL:s ordförande Lena Micko, när hon kommenterade den ekonomiska rapporten under en presskonferens på torsdagen.

Som exempel nämner hon två regioner som kommit en bit på väg.

– Bland annat i Skåne och Västra Götaland har man igång arbete för att inte patienter återinskrivs på sjukhus igen, utan man ser att man hittar insatser istället i samarbete mellan kommuner och landsting, säger SKL:s ordförande Lena Micko under dagens presskonferens.

Det finns ett flertal orosmoln när det gäller kostnadsökningarna. Andelen äldre personer ökar och en försämrad försörjningskvot kommer vara stora utmaningar under de kommande åren, enligt SKL:s rapport. Även om landstingen lyckas bryta den höga kostnadsutvecklingen väntas resultaten endast motsvara 0,5 procent av skatter och generella statsbidrag de närmaste åren, enligt SKL:s rapport.  För att klara ett resultat på 1 procent av skatter och generella statsbidrag från 2018 krävs skattehöjningar på 75 öre fram till 2019, menar SKL som även understryker att nya typer av samarbeten och effektiviseringar behövs inom landstingen.

En av orsakerna till landstingens ekonomiska utmaningar är också de stora investeringsbehoven. Sedan 2005 har landstingens investeringsutgifter ökat från 8 miljarder till 21 miljarder 2015, enligt rapporten. ”Inte sedan 1960- och 1970-talen har det investerats så mycket i sjukvårdslokaler” står det i rapporten.

– Vi har investeringar i nya lokaler och nya sjukhus som ska byggas. Det sker mycket samtidigt just nu, säger Lena Micko.

Hon efterlyser också ett idéarbete för att klara av de utmaningar som möter landstingen de kommande åren.

– Vi behöver ännu mer av idéer om det som kompletterar våra medlemmar gör. Lösningar som ny teknik och digitalisering till exempel och samarbete mellan det offentliga och företag för att åstadkomma nya idéer för att lösa många av de utmaningar vi har i välfärden. Det ska vi försöka klara på ett bra sätt.

Hela rapporten kan du läsa här.