Shekarabi får ansvar för digitalisering

Den regeringsombildning som statsminister Stefan Löfvén presenterade idag innehöll även en del förändrade uppgifter för sittande statsråd. Civilminister Ardalan Shekarabi får ansvar för digitaliseringen av offentlig sektor.

Stefan Löfvén presenterade en ny miljöminister i Karolina Skog (MP), en ny bostads- och digitaliseringsminister i Peter Eriksson (MP) och Ann Linde (S) som ny EU- och handelsminister vid dagens presskonferens. I övrigt ser regeringen ut som tidigare.

Trots att Peter Eriksson även får digitaliseringen på sitt bord kommer han inte ha ansvar för digitaliseringen i den offentliga sektorn. Den uppgiften faller i stället på civilminister Ardalan Shekarabis bord, och banar väg för att han och Gabriel Wikström får samarbeta om e-hälsofrågorna.