Särskild mottagning fick öppna i Västerås

På kirurgkliniken i Västerås har antalet patienter som söker vård efter misslyckad kosmetisk kirurgi blivit så många att man har behövt inrätta en särskild mottagning för dem – utanför ordinarie mottagningstid. Detta för att minska risken för spridning av multiresistenta bakterier.

Svårläkta sår och patienter så sjuka att de har krävt inläggning med intravenös antibiotika. Antalet patienter som söker vård för allt från misslyckade rumförstoringar till överviktoperationer som de inte har kvalificerat sig för på hemmaplan, är en ständigt ökande patientgrupp på Västerås lasarett.

– Problemet har ökat varje år och 2022 hade vi ett 30-tal vårdtillfällen gällande skador från kosmetisk kirurgi, säger professor Haile Mahteme, chef för Kirurgkliniken.

Oftast är det svårläkta operationssår som patienterna söker för. Ibland kommer de på remiss från någon av regionens vårdcentraler ­och andra gånger söker de sig direkt till kliniken, berättar han.

De här patienterna behöver komma utanför ordinarie mottagningstid för att inte riskera att smitta andra patienter Haile Matheme

– Eftersom de här patienterna ofta kommer från kliniker utomlands testar vi rutinmässigt för multiresistenta bakterier. Förekomsten har varit så omfattande att vi fattade beslut om att de här patienterna behöver komma utanför ordinarie mottagningstid för att inte riskera att smitta andra patienter. Därför inrättade vi en särskild mottagning för dem, säger Haile Mahtheme.

Det ständigt ökande antalet patienter innebär givetvis en ökad belastning på den offentliga vården, konstaterar han. I möjligaste mån försöker kirurgkliniken hänvisa dem tillbaka till den klinik som genomförde skönhetsingreppet från första början, men om operationen har genomförts utomlands är det oftast lättare sagt än gjort.

– Uppföljningen för dessa patienter brister helt klart. Det senaste året har vi också haft flera patienter som behövt få sår opererade, och ibland även läggas in för behandling med intravenös antibiotika. En patient var tvungen att vårdas ett halvår efter en operation utomlands. Det är givetvis oerhört resurskrävande, säger Haile Mahteme.

Att beräkna totalkostnaden för den behandling som patienter med skador efter misslyckade kosmetiska operationer har krävt hos dem hittills är svårt, för att inte säga omöjligt, konstaterar han.

– Jag hade gärna sett en sådan uträkning och med tanke på att vi även har haft inneliggande patienter så hade prislappen nog varit hög.
Men värst är ändå konsekvenserna för patienternas hälsa, betonar Haile Mahteme.

– Ibland är konsekvenserna fruktansvärda och då tänker jag framför allt på patienter som har valt att göra överviktoperationer utomlands för egna medel eftersom de inte har kvalificerat sig för dessa operationer i Sverige. Vi har ju tydliga regelverk kring dessa operationer här av en anledning. De spelar verkligen rysk roulette med sin egen hälsa och det här innebär i många fall ett stort onödigt lidande för den enskilda patienten. Det är det som bekymrar mig allra mest i det här.