Nyhet

Sahlgrenska räknar med att spara 3,5 miljoner

Minst 3,5 miljoner räknar Sahlgrenska Universitetssjukhuset med att spara under 2024 genom att ersätta pappersremisserna med digitala.

– Förutom det har vi fått upp till tre dagar snabbare hantering av remisserna, färre avvikelser på fel kopplat till remisserna, tidsbesparingar för personalen samt minskad miljöpåverkan eftersom vi använder mindre papper och färre transporter, säger Kirstin Poulsen som är verksamhetschef för medicinsk administration inom område digitalisering på Sahlgrenska.

Det var under hösten 2023 som förarbetet med piloter kring de digitala remisserna påbörjades och i mars månad hade man en färdig lösning att implementera. Och hittills har man inte upplevt några större problem i samband med införandet, berättar hon.

Vårdapparaten är så pass komplex att förändringar generellt är väldigt svårt att genomföra Kirstin Poulsen, verksamhetschef för medicinsk administration inom område digitalisering på Sahlgrenska

– Vid tidigare försök har man tänkt lite för stort och försökt få med hela flödet på en gång. Den här gången försökte vi tänka i lite mindre skala med färre moment och låtit arbetssättet för vårdpersonalen vara i stort sett oförändrat.

Vilka är era främsta lärdomar under den här processen?

– Det är precis det här att vårdapparaten är så pass komplex att förändringar generellt är väldigt svårt att genomföra. Alla system pratar inte med varandra och det är väldigt många människor involverade. Men att börja i mindre skala för att sedan skala upp och succesivt ta nästa steg i processen har varit väldigt framgångsrikt. Här har det inte krävts några utbildningar för vårdpersonalen överhuvudtaget utan vi har bara gjort vissa mindre justeringar i våra styrdokument. Vi har också haft tvärprofessionella team med i arbetet från start och även haft den digitala kompetensen inhouse, vilket har bidragit starkt till att processen har flutit på så smidigt som den har.

Vad var det som fick er att ta det här steget just nu?

– På SU har vi en digitaliseringsstrategi. Inom ramen för den och med fokus på patientsäkerhet, effektivisering och digitalisering har vi identifierat digital remisshantering som ett område där vi kan göra väldigt mycket nytta med förhållandevis enkla medel. Samtidigt har vi haft fokus på administrativ förenkling, det vill säga hur vi på bästa sätt kan ersätta administrativa moment med digitala lösningar. Det här är också en strategiskt nödvändig lösning för att hantera den växande befolkningen framöver. Vi har helt enkelt inte resurserna för att hantera papper längre – digitalisering och automatisering av vårdadministrativa processer är en viktig del för framtidens vård.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Sjukhusläkaren

Nyheter, debatter & reportage från sjukhusvärlden

Prenumerera