”Reptilhjärnan styr många av sjukvårdens beslut”
Det menar Katarina Gospic, läkare, fysiolog och hjärnforskare som på heltid ägnar sig åt att föra ut kunskap om hur vi skapar miljöer som underlättar för människor att hålla sig friska och jobba smart.
Trots sin läkarutbildning har Katarina Gospic valt att inte arbeta i sjukvården. Istället har hon startat konsultföretaget Brainbow Labs och arbetar med företag och organisationer som vill jobba smartare ur ett vetenskapligt perspektiv.
– Jag känner att genom att föra ut kunskap om hur kroppen och hjärnan fungerar och vad man kan göra för att främja prestation, hälsa och välmående så kan jag påverka sjukvården och samhället, säger hon.
Efter att ha tillägnat sig tre olika utbildningar som läkare, fysiolog och disputerat på vad som händer i hjärnan när vi fattar beslut, vill hon nu koppla samman dessa kunskaper för att fylla en viktig kunskapslucka i dagens samhälle.
– Det är kanske inte lätt för en politiker att veta att hos alla däggdjur finns en inre klocka, en kärna av nervceller i ett avgränsat litet område i främre delen av hjärnan. Utifrån den kärnan styrs dygnsrytmen, där koordineras alla enzymer som ser till att kroppen jobbar i takt och gör vad den ska vid rätt tillfälle. När den sätts ur spel kan vi bli sjuka.
Katarina Gospic menar att det egentligen handlar om att föra ut basal kunskap om vårt behov av ett regelbundet liv, att äta, träna sova i lagom mängd i rätt tid, goda sociala kontakter och mycket kärlek. Det är det som håller människor friska.
Få sjukdomar kan skyllas på våra gener
– Bara några få procent av de sjukdomar vi har i dag kan vi skylla på våra gener. Alla andra sjukdomar kan vi undvika genom att förändra vårt sätt att leva, menar hon. Hon förklarar att varje gen kan uttryckas på 2000 sätt och med tanke på att vi har 20 000 gener så finns det stora möjligheter till förbättring.
Idag ställer vi frågan hur vi ska få mer resurser till sjukvården. Det är fel fråga, säger hon.
– Vi borde istället fråga oss hur vi ger friskvård. Om vi tillämpar den vetenskapliga kunskap vi har i dag skulle en stor del av patienterna försvinna från sjukvården och vi skulle kunna ägna oss åt de som har haft otur med sina gener, säger hon.
Att exempelvis bara ge en deprimerad patient läkemedel och hoppas att det löser problemet är ett arbetssätt som gör att patienter kommer att återkomma gång på gång och till slut är så kallade hopplösa fall.
Se på livsstilen
Hon betonar att hon inte ogillar läkemedel, men menar att vi redan från början också borde titta på patientens livsstil och arbetssituation för att öka möjligheten att bota depressionen.
Det är också ofattbart, anser hon, att sjukvården i dag inte använder den kunskap som finns om placeboeffekten som är vetenskapligt belagd, det är dessutom till glädje både för patienterna och för personalen.
– Att ägna en halvtimme åt att samtala med patienten kanske verkar larvigt och ineffektivt om man inte har kunskap om hur det påverkar patienten. Placeboeffekten är otroligt kraftfull, vanligtvis mellan 50-60 procent. Men i extrema fall har man vid Harvard rapporterat om 85-procentiga effekter.
God spiral
Att göra gott för någon annan person ökar välbefinnande och hälsa hos dem som jobbar i sjukvården. Det blir en god spiral som påverkar hela arbetsmiljön.
– Det är sorgligt att man inte tar tillvara alla godhjärtade människor och den kompetens som finns bland de anställda.
Sjukvården har blivit för mycket produktion där man bara ägnar sig åt en kroppsdel i taget.
Man konstaterar ett fel och sätter in en åtgärd, men har knappt tid för någon mänsklig kontakt. Samtidigt vet vi att kontinuitet och mänsklig kontakt är av största vikt för att främja hälsa hos både patienter och personal.
Vården inte anpassad för äldre
Trots att en stor del av patienterna är äldre är vården inte anpassad för dem. Många olika korta möten med många olika människor och snabba beslut gör att de har svårt att hänga med och delta i egna beslut. Detta trots att vi vet att patienter som är delaktiga i beslut om sin vård mår betydligt bättre än de som inte gör det.
Att jobba så långsiktigt som möjligt och att ge tid till patienterna är de enkla, men samtidigt så svåra råd hon vill ge till sjukvården i dag.
Men hon betonar att sjukvården inte kan ta hela ansvaret. Problemet är politiskt och organisatoriskt och förändringarna måste komma i hela samhället.
Minimera stressfällor
Vi måste minimera de stressfällor som finns och som ligger bakom en stor del av sjukligheten ibland annat hjärt/kärlsjukdomar, betonar hon.
Hon vill också ge människor möjlighet att vistas i tysta miljöer. Ljudföroreningar finns överallt i samhället och ökar på stressen. Många storstadsbor vet knappt hur tystnaden låter. Redan på förskolan förekommer för höga ljudnivåer och vi använder ljud i form av musik för att stänga ute andra ljud.
Ljudstress
För mycket ljud gör att frontalloben fokuserar på att stänga ute det störande ljudet och inte klarar av att ägna sig åt exempelvis problemlösningar i skolarbetet eller på arbetsplatsen. Det gör oss som individer stressade och mindre effektiva.
En förändring av sjukvården till friskvård menar hon kräver ett övergripande samarbete mellan många olika aktörer i samhället. Tyvärr motarbetas sådana initiativ av hjärnan. Reptilhjärnan vill se snabba beslut och motarbetar stora långsiktiga förändringar. Den uppmuntrar oss dessutom att undvika ”jobbiga” lösningar och att ta tag i problem från grunden eftersom det inducerar obehag.
– Detta innebär även att de ledare i sjukvården och i samhället som försöker genomföra förändringar automatiskt kan komma att bli ogillade, på kort sikt, då de föreslår förändringar som innebär ansträngningar och ett visst obehag, även om det innebär en bättre sjukvård på lång sikt, säger Katarina Gospic.
Det var det bästa jag läst på länge!!!
Reptil hjärnan fungerar den inom hälso- och sjukvården på Sundsvalls sjukhuset?
Döm själva utifrån skrivelse till LVN denna dag;
Landstinget
Västernorrland(LNV) sida
1 av 6
Landstingsstyrelsen
Landstingsfullmäktige
Sjukvårdslandstingsråd Jacomina Beertema
jacomina.beertema@moderat.se
Landstingsdirektör
Anders L. Johansson
anders.johansson5@lvn.se
Sundsvalls
sjukhus
Sjukhusdirektör
Karin Rapp
karin.rapp@lvn.se
Chefsläkaren Annelie Arnell
anneli.arnell@lvn.se
Verksamhetschef Sigmund ”Sigge” Norberg
sigmund.norberg@lvn.se
Denna skrivelse skall i laga ordning registreras av
registrator, begär dnr med vändande e-post till voulf56@gmail.com som bekräftelse på att tillskrivna emottagit
denna skrivelse.
Media och journalister för kännedom
Sundsvalls Tidning
tips@st.nu
Dagbladet
nyhetstips@dagbladet.se
Radio
Västernorrland
news.vasternorrland@sverigesradio.se
TV 4 Sundsvall
nyheterna.sundsvall@tv4.se
Därutöver för känndom
Nackskadeförbundet
Ordförande Bert Magnusson
2012-11-28
Gäller
gällande lagstiftning inom Landstinget Västernorrland för landstings
skattebetalarna?
Efter att över några dagar, sen måndagen 2012-11-26,
varit i kontakt, dels akut och dels över telefon och dels via e-post
kommuniceringar bl.a. diarienummer 12HSN1057, med Sundsvalls sjukhus och då
bl.a. chefsläkaren Arnell och verksamhetschefen Norberg, är denna fråga
befogad.
Nu senast kom en kallelse, utan att innan samråda om
undertecknad(u t) alls vill träffa denne som u t är kallad till.
[1]HSL lagen är här tydligt skriven
för skattebetalarna, men hur tillämpar LVN denna skyldighetslagstiftning?
Krav på hälso- och
sjukvården
2 a § Hälso- och sjukvården skall bedrivas så att den
uppfyller kraven på en god vård. Detta innebär att den skall särskilt
1. vara av god kvalitet med en god hygienisk standard
och tillgodose patientens behov av trygghet i vården och behandlingen,
2. vara lätt tillgänglig,
3. bygga på
respekt för patientens självbestämmande och integritet,
4. främja goda kontakter mellan patienten och hälso- och
sjukvårdspersonalen,
5. tillgodose patientens behov av kontinuitet och
säkerhet i vården.
Vården
och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd
med patienten. Olika insatser för patienten skall samordnas på ett
ändamålsenligt sätt.
Varje patient som vänder sig till hälso-
och sjukvården skall, om det inte är uppenbart obehövligt, snarast ges en
medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd. Lag (2006:493).
2 b § Patienten ska ges
individuellt anpassad information om
1. sitt hälsotillstånd,
2. de metoder för
undersökning, vård och behandling som finns,
3. sina möjligheter att välja vårdgivare och utförare
inom den offentligt finansierade hälso- och sjukvården, samt
4. vårdgarantin.
3 a § När det finns flera
behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad
erfarenhet ska landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som
han eller hon föredrar. Landstinget ska ge patienten den valda behandlingen om
det med hänsyn till den aktuella sjukdomen eller skadan och till kostnaderna
för behandlingen framstår som befogat.
Landstinget ska ge en patient med
livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada möjlighet att inom
eller utom det egna landstinget få en förnyad medicinsk bedömning, om det
medicinska ställningstagandet kan innebära särskilda risker för patienten eller
har stor betydelse för dennes framtida livskvalitet. Patienten ska erbjudas den
behandling den förnyade bedömningen kan ge anledning till. Lag (2010:243).
Till
saken hör att tills det är ställt utom all rimlig tvivel i lagens mening har
sjukhuset i Sundsvall underlåtit vad lagen ger vid handen utifrån HSL, här ovan
citerad och det som är förstärkt i svart fet stil
Bl.a. har u t begärt vård utifrån läkare i Portugal,
där u t närmast vistats över tid, men uppenbart är att det intyg läkaren där
utfärdat har icke beaktats och därutöver har anställda gjort allt för att
övertala u t till den vård som de själva förslår, vilket u t emotsatt sig.
U t har delgivit vårdpersonalen, verksamhetschefen
och chefsläkaren den vård som u t anser sig vara berättigad till utifrån
gällande lagrum, vilket icke acceptras från vårdpersonalen, utan även under
gårdagen fortsatte övertalningsförsök till den vård som de själva anser vara
den vård skattebetalaren skall mottaga.
Vid fråga till chefsläkaren, om denne känner till
Läkardirektivet som gäller inom EU/EES vägrar denne svara på frågan, vilket är
synnerligen mycket anmärkningsvärt och därtill synnerligen anmärkningsvärt.
Samtalet är inspelat och kan således ledas i bevis.
Vårdpersonalen, läkaren Emma Granstrand (akuten 26
november) hänvisade initialt till att neurokirurg icke finns på sjukhuset och
närmaste finns i Umeå på universitetssjukhuset NUS.
Därigenom tack vare fri rörlighet är hela
vårdmarknaden inom EU/EES öppen att välja på, vilket Granstrand eller Norberg
icke informerat om, för skattebetalarna i Sverige, tills motsatsen är bevisad
och ställd utom all rimlig tvivel utifrån fri rörlighet inom EU via gällande
direktverkande EU-rättspraxis.
Här konstateras att u t begär vård i Polen, hos
neurokirurg som besitter förmodligen Europas bästa kompetens på området skador
på nacken. Medicover är verksam i Polen och den professor som omnämns här ovan
är rekommenderad av Nackskadeförbundet, där u t är medlem.
Fri rörlighet inom hälso- och sjukvårdens område
innefattar att hela marknaden är konkurrens utsatt just för att utveckla vården
för skattebetalarna, vårdkonsumenterna inom EU har ”makten” att välja på detta
område under vissa förutsättningar utifrån lagstiftningen(ett kriterie som
skall vara uppfyllt är att vården är lagstiftad i Sverige) HSL.
Trots att vårdpersonalen, alla inblandade, är mycket
medvetna om att de initialt kränkt u t EU-rättighet, med att undanhålla dessa
möjligheter, dvs. icke informerar om hela vårdutbudet utan bara begränsa sig
till Sverige.
Dvs. utifrån att de själva initialt omnämner att det
finns ingen neurokirurg på sjukhuset i Sundsvall utan närmast är NUS i landstinget
Västerbotten, forsätter deras trakasserier med att själva helt och hållet,
stridande emot svensk lagstiftning bl.a., framhålla den vård de förslår och har
för avsikt att tvinga u t till, helt i strid emot gällande svensk lagstiftning.
Efter att Granstrand flera gånger konsulterat sin
chef, verksamhetschef och överläkare Norberg, ändras helt plötsligt
förutsättningarna, det kommer en neurokirurg till sjukhet nästa vecka, vilket
initialt efter konsultation mellan Granstrand och Norberg icke framkommit till
u t.
Det innebär att de initialt, läkaren Granstrand
undanhållit denna information för patienten, vilket är synnerligen mycket
anmärkningsvärt och således också något som beslutats i efter hand av dessa
bägge vårdgivare för att försöka förhindra den fria rörligheten inom EU/EES och
värna läkare inom Sverige, vilket strider emot gällande fördrag som staten
Sverige undertecknat i samband med EU-inträder 1995.
Dessutom konstateras att chefläkaren ringer 27
november, inspelat samtal, och i samtalet beklagar att u t initialt blivit
kränkt och diskriminerad av vårdpersonalen.
Inte nog med det, 27 november ringer anställda från
röntgen och skall delge u t något, men efter ett antal frågor från u t avslutas samtalet och de hänvisar
till att läkare skall ringa upp u t.
Detta trots att u t redan 26 november, diarienummer
12HSN1057, klart och tydligt begärt att
all kommunicering skall ske via e-post till u t, dvs. trakasserierna
fortsätter och man beaktar icke patientens självvalda sätt för kommunicering,
vi ska alla fråga oss varför?
Där i den skrivelsen framgår också mycket tydlig,
citat;
Sammanfattning
Sammanfattningsvis
är denna upplevelse återigen av svensk ”sjukvård” mycket kränkande
för skattebetalaren/patienten och sådant mottagande undanbedes fortsättningsvis
från anställda via skattemedel.
Ber
att få återkomma med skadeståndsanspråk i den delen.
Emotser
beslut utifrån begärd vård i Polen via LVN mycket skyndsamt utifrån tidigare ingivna
handlingar7undersökningar och läkarutlåtande från Portugal av där dr. med.
Thomas Kaiser, MD, Director Accident and Emergency, 19 november 2012.
Trots
att det är begärt ett beslut av de ansvariga, den 26 november, forstätter under
den 27 november personal/anställda via lanstingsskattebetalarnas medel att
trakassera u t med telefonsamtal om deras vilja att bedriva vård, tvärtemot vad
lagen förskriver.
Ni alla som får del av skrivelsen skall nogsamt
eftertänka om ni envar vill bli utsatt för sådan behandling av vårdpersonal på
Sundsvalls sjukhus.
Inte nog med det, de har nu också skickat ut
kallelse till möter/undersökning med en neurokirurg, de har bestämt över u t
huvud, utan något som helst samråd eller godkännande från u t sida, där de då
skall tvinga patienten att träffa en neurokirurg som kommer upp till Sundsvalls
sjukhus, dvs. neurokirurgen Anders Holtz, som u t icke alls är informerad om
utan här kommer igår en kallelse via post, trots att det begärts den 26
november att all kommunicering skall ske via e-post, synnerligen mycket
anmärkningsvärt och kränkande.
Det som begärts av de ansvariga är ett beslut inget
utifrån skrivelsen den 26 november, som ovan är citerat och verifierat och
därtill följbart via dnr. Rättssäkerheten är uppenbart helt åsidosatt pga. av
att anställda på Sundsvalls sjukhus, som är involverade i ärendet, icke kan
läsa innantill eller icke vill läsa innantill, de vill ”makta” över patienten,
det är detsamma som mobbing av patienten/skattebetalaren utifrån vad HSL ger
vid handen. Samråd finns icke på kartan och patientens egna åsikter och vilja
som de är skyldiga att enligt lag, citat:
När det finns flera behandlingsalternativ som står i
överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska landstinget ge
patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.
Det existerar icke inom
vårdpersonalens möjlighet att åtfölja, dvs. i strid med svensk lagstiftning
utföres kränkningar som icke är i svensk lag något som alls skall förekomma av
”hjälpare” som är anställda via skattemedel inom Landstinget Västernorrland.
U t har kontinuerlig kontakt med
advokat för att bolla eftersom situationer uppstår utifrån vad som nu bl.a. er
är delgivet.
Meddelar dessutom härmed att u t absolut icke har i samråd med
sjukhuset begärt att få träffa Anders Holtz, denne
är dessutom sittande på flera stolar bl.a. agerar som försäkringsläkare enligt
källa u t talat med denna dag. U t har för ca 20 år sedan varit med om 2 st.
bilolyckor, som kan vara faktorer som kan påverkat det som nu eskalerat i
nacksmärtor och domningar/känselbortfall i händer fingrar. Holtz kommer aldrig
någonsin komma i närheten av mig i sitt tjänsteutövande och det skall
respekteras av Sundsvalls sjukhus.
Precis som skrivs på [2]Nackskadeförbundets
hemsida, citat;
Mycket viktig säkerhetsåtgärd om Du drabbats
av en skada!
Om läkare och advokater Du kommer i kontakt med, när Du behöver läkarintyg
eller juridisk hjälp, arbetar åt Försäkringskassan eller försäkringsbolag måste
Du vända Dig till någon annan. Annars ökar risken för att Du i slutändan inte
får någon ersättning för Dina skador som uppstått i trafik-, arbets-, idrotts-
eller fallolyckor.
·
Frågan är hur kan ens LVN involvera en
sådan neurokirurg som Holtz utifrån att denne agerar även då emot patienter som
eventuellt kommer att via juridisk tvist med Försäkringskassan eller försäkringsbolag till rättsligt efterspel?
·
Begär att alla nu tillskrivna mycket
nogsamt genomläser vad som delges via denna länk http://nackskadeforbundet.se/Nackskadeforbundet20121118.pdf
Där delges bl.a. följande;
Hur kan medicinska rådgivare hävda i en
domstolsprocess där en person, som före aktuell olycka varit frisk och
besvärsfri, att orsaken skulle kunna ha varit en händelse i barndomen, eller
att åldersförändringar i halskotpelaren skulle kunnat utlösa en riklig
symtomflora – vilka debuterat i och med olyckan?
Hur stämmer det med de etiska regler, som det
hänvisas till, när det med nya metoder, använda utanför Sveriges gränser,
nackskadades skador kan korrekt både fastställas och behandlas resultaten
återkommande förnekas?
När professorn i neuroradiologi Per Grane avkrävdes
bedömningar gällande bilder tagna med hjälp av funktionell
magnetkameraundersökning (fMRI ellerfMRT) i Tyskland och Finland kunde han inte
tolka bilderna. Därefter har han vägrat att bevisa sin kunskap inom detta
infekterade område.
·
Det skall beaktas av er tillskrivna att det går icke
att utesluta att bilolyckor bakåt i tiden kan vara orsak till det som nu
eskalerat
·
Det skall beaktas av er tillskrivna att u t begärt
ett beslut redan den 26 maj
·
Det skall beaktas att det icke på något sätt kan
uteslutas att anställda på Sundsvalls sjukhus bedriver verksamhet som strider
emot gällande lagstiftning och lagrum
·
Det skall beaktas att kränkningar och diskriminering
strider emot gällande lagstiftning till dess motsatsen är bevisad och ställd
utom all rimlig tvivel
Emotser,
precis som återigen påmindes om via e-post av gårdagen via dnr ett beslut,
finns tid för trakasserier och kränkningar genom anställda inom Sundsvalls sjukhus
måste det i rimlighetens namn även finnas tid för att fatta ett begärt beslut.
Alltså
dessutom 2 ggr. begärt ett och samma beslut utifrån att det är brådskande
utifrån att u t framtida livskvalitet står på spel därtill uppenbart utsätts u
t för verksamhet som icke kan uteslutas utgör fara för liv och hälsa av
anställda inom Sundsvalls sjukhus, då i lagens mening.
Den portugisiske läkaren dr.
med. Thomas Kaiser, MD, Director Accident and Emergency, 19 november 2012,
skriver I sitt utlåtande ”He should be observed urgently by a
neurosurgeon” som svensk läkare icke har befogenhet att
överpröva, tills detta är ställt utom all rimlig tvivel och motsatsen är
bevisad gäller det!
Det
är också synnerligen märkligt att man icke informerar om bättre/effektivare
vård utanför landstinget Västernorrland, då man redan
informerat om att det inte finns neurokirurg i LVN och att det då blir närmast
Universitetssjukhuset i Umeå, utifrån att det är vårdpersonalens
skyldighet enligt professor Ulf Bernitz, läkartidningen av år 2004, http://www.lakartidningen.se/old/content_0432/2502.html
, citat;
”torde det följaktligen vara vårdpersonalens skyldighet att
informera dem om alla typer av tillgängliga behandlings- och valmöjligheter,
inklusive möjligheten att söka sig till ett annat EU-medlemsland för snabbare
och ibland kanske även effektivare vård.”
”Sett ur
detta perspektiv anser vi att det är särskilt viktigt att svenska vårdgivare
axlar en mer aktiv roll när det gäller att informera sina patienter om deras
rättigheter att söka vård i ett annat EU-land och därmed ge alla patienter
samma chans till hälsa och välmående.”
Ulf Bernitz
professor i europeisk integrationsträtt,
Stockholms universitet och Institute of European and Comparative Law,
University of Oxford
ulf.bernitz@juridicum.su.se
Då u t upplever dessa
kränkningar och trakasserier från anställda inom LVN på Sundsvalls sjukhus som
synnerligen mycket allvarliga emotses nu av LVN;
ü Att beslut kommer mycket snabbt utifrån 2 ggr är
beslut begärt utifrån vad som återigen är redogjort för och utifrån tidigare
skrivelser i ärendet
ü Att Landstingets ledning mycket skyndsamt
tillsätter egen intern utredning om dessa anställda alls kan vara lämpliga att
avlönas via skattemedel
ü Att landstingets ansvarig snabbt utreder om
brottsmisstankar föreligger utifrån det som delgivits och om det icke kan
uteslutas att dessa anställda då utifrån gällande lagrum hanteras utifrån vad
lagen föreskriver
ü Att u t tecknad får beslut och ställningstagande
från LVN kommunicerat via e-post till voulf56@gmail.com
ü Att LVN kommunicerar utifrån kränkningar och
trakasserier, skall det inges stämningsansökan av u t eller polisanmälan av u t
eller har LVN annan lösning på hur ni vill gå tillväga?
ü Att det beaktas att det icke på något sätt kan
uteslutas att u t liv och hälsa är i fara och därtill även u t framtida
livskvalitet
Ulf Bittner
voulf56@gmail.com
[1]
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820763.HTM
[2]
http://nackskadeforbundet.se