”Rensa bort regler och gammal teknik”

E-hälsa eller digitalisering ur de kroniskt sjukas perspektiv diskuterades under ett seminarium som arrangerades av Reumatikerförbundet under Almedalsveckan. Det kom att handla om att ta med patienterna i arbetet och kanske till och med bryta några regler på vägen framåt.
Anders Ekholm, vice vd för institutet för framtidsstudier var en av paneldeltagarna. Han inledde med att synliggöra den tekniska paradox som finns inom sjukvården.
– Vården är otroligt hightech å ena sidan, med operationsrobotar och annat. Men samtidigt verkligen inte hightech när det gäller att få kommunikation mellan olika system. Där kan man börja med de enkla sakerna, till exempel labbresultaten en annan enkel sak är också vårdprocessen för en i övrigt frisk patient med bara en diagnos. Börja med det enkla.
Förutom att börja med det enkla gjorde Anders Ekholm även en framtidsspaning
– Det som brukar hända i branscher med innovation är att de rådande strukturerna sedan inte finns kvar. Det är inte Chevrolet som gör elbilar, det var Tesla, som kommer från laptopsvärlden. Chevrolet försökte bygga en elbil, men skrotade den, för att synen på bilen var så djupt rotad hos Chevrolet. Inom vården kommer det kanske snarare vara patienterna som skapar egna företag, och ibland mellan professioner och patienter som det nya börjar. Och det kommer börja med enstaka öar, til lexempel är reumaregistret en ö.
Daniel Forslund (L), Innovationslandstingsråd inom Stockholms läns landsting pekade också på behovet av att ta in patientföreningarna i diskussionen
– Vi behöver mer samverkan mellan professionerna och patienterna. En utmaning är att fler professionsföreningar borde samarbeta med patientföreningar. Det är nyckeln på många sätt.
Elin Löfberg, fysioterapeut som deltog som representant för Reumatikerförbundet höll med, men vill också ställa krav på att vården hänger med i utvecklingen.
– Vi vill jättegärna hålla en dialog med många parter. Men vem får en reumatisk sjukdom idag? Jo, det är vi som är mitt i livet som rör på sig, då vill vi ha tillgänglighet över dygnets olika timmar, det är jätteviktigt. Vi står mycket för patientens kunskap och möjlighet att påverka sin sjukdom. Det jobbar vi mycket med, att stärka möjligheten till självmonitorering. Vi vill ha både mer empati och hightech i vården, vi vill ha kvar en möjlighet att få kontakt med en empatisk människa som kan ge vård, men vi är hightech.
En del av diskussionen kom att handla om de regelverk och lagar som skapar ett hinder för en snabb etablering av olika e-hälsomöjligheter. Daniel Forslund berättade bland annat att han gett verksamheterna i Stockholms läns landsting att årsvis redovisa de hinder i form av regelverk de stött på.
– Det är som att vi väntar på att snårskogen av regelverk ska försvinna av sig självt. Om vi inte löser det här inom några år har vi ingen trovärdighet kvar inom vården. Vi måste ta vårt ansvar att rensa bort reglerna och rensa bort gammal teknik.
Carina Nordkvist Falk, vd för Novakliniken gick så långt som att säga att det kan krävas ett visst mått av regelbrott för att belysa de hinder som behöver rensas upp och fick medhåll av Anders Ekholm.
– Ni måste bryta mot regler, det är nödvändigt, annars vet inte staten vilka nya regler som behövs.
E-hälsomyndighetens generaldirektör Torsten Håkansta ville inte gå så långt, men var som alla andra överens om att det krävs en förändring.
– Arbetet med att få en gemensam läkemedelslista stupar på en lagstiftning. Vi har en lagstiftning som inte är med på tåget och en datainspektion som har som uppgift att tolka lagen stenhårt. Vi ska inte bryta mot reglerna, vi måste ha en ny lagstiftning.
Sjukhusläkarnas ordförande Karin Båtelson manade också till att se till vardagen inne på sjukhusen.
– Regelverk är en sak, men sedan måste man se på infrastrukturen. Det går jättelätt att säga att det ska gå lätt att införa något. Digitaliseringen har hittills lett till att fjärma patienten från sjukhuset. Man ska inte ringa utan logga in på 1177 och man ska läsa sin journal själv. Nu är vi där att vi ska öka kontakten och tillgängligheten för patienten och här har vi jättemycket att göra i vardagen. Vi har inte muskler att utveckla och få in de arbetsmetoderna, det finns mycket farhågor där.
Carina Nordkvist Falk belyste också vikten av att inte bara introducera nya lösningar utan också få dem att spridas.
– Vi har en massa projekt där vi pratar om vad som är på väg att hända, men vi behöver en strategi för uppskalning. Annars kan vi inte få patienterna att använda den.