Region Skåne förutsätter att problemen ska lösas

På Region Skånes Prehospitala Enhet (RSPE) förutsätter man att Samariten ska lösa sina problem med ambulansernas handbromsar – men om det utvecklas till en fara för patienterna kommer man att agera.
– Ambulanser av det här märket används ju på många andra håll, både i Sverige och utomlands, och eftersom det fungerar i andra verksamheter förutsätter vi att även problemen här ska gå att lösa, säger Poul Kongstad som är enhetschef på Region Skånes Prehospitala enhet.
Han berättar att han för en kontinuerlig dialog med företrädare för Samariten kring de avvikelser som har rapporterats om ambulanser som har rullat okontrollerat men att man som huvudman inte har rätt att lägga sig i vilket märke på bilar som leverantören använder sig av.
– Det står leverantören fritt att skaffa ett fordon som de anser lämpligt. Det är en viktig del i den fria konkurrensen att det ska finnas en valmöjlighet på det området. I våra avtal beskrivs vilken medicinsk utrustning och vilka vårdmöjligheter som ska finnas i ambulanserna men arbetsmiljön och val av fordon ansvarar arbetsgivaren själv för.
Men givetvis finns det också en patientsäkerhetsaspekt av om ambulanser skulle börja rulla utan kontroll under pågående vård, anser Poul Kongstad. Därför följer ambulansläkarna på Skånes Prehospitala enhet utvecklingen noga, berättar han.
– Vi har till exempel haft problem tidigare med en leverantör som körde med fordon som hade gått mer än 40 000 mil. Då bedömde vi att det varken var säkert för arbetsmiljön eller patienten och då krävde vi åtgärder. Vi har ett övergripande ansvar för de leverantörer som har avtal med oss, men så här långt är det arbetsgivaren som är ansvarig när det gäller Samaritens ambulanser och deras funktion.
Paul Kongstad har noll koll på verksamheten, det märker vi, gång på gång. Det fanns en entreprenör som körde bilar som gått över 40 000 mil, det stämmer. Det pinsamma i situationen är, att de ambulanserna var i bättre skick, hade bättre prestanda och komfort än dessa skitbilar som vi kör för Samariten Ambulans. Att Region skåne kan ta in en entreprenör som är så amatörmässig som Samariten är ju inte förvånande med tanke på att Falck ambulans har drivit verksamheten på sitt egna lilla vis utan att Paul Kongstad har agerat. Så varför skulle en skenande ambulans vara ett problem? Eller att det inte går att assistera luftvägen på ett optimalt sätt under färd. Eller att min mammas lilla toyota yaris har högre prestanda än en ambulans………Det säger allt och vi är inte förvånade över att regionen bara låter det fortgå.
Det ramlar saker av ambulanserna hela tiden, och då menar jag inte saker som är ditsatta, tex inredning i bilen utan orginaldelar från bilen själv. Gaspedal som bryts av under körning osv. Allting som Samariten använder sig av är det sämsta och billigaste som finns att tillgå på marknaden.
Och hur kan man uttala sig att: Regionen förutsätter att problemen ska lösas………Nä, det kan man inte förutsätta, utan man kan kräva det!!!
Jag har kört många automatväxlade bilar, både privat och i tjänsten, men jag har aldrig varit med om att man behöver lägga bilen i växel och dessutom dra handbromsen för att bilen inte ska rulla iväg. Det är skamligt att utryckningspersonal ska utsättas för risken att vara ansvarig för att en bil ev skenar under ett ärende. Vet ni hur lätt det är att vi glömmer dra handbromsen? Nä, förmodligen inte, eftersom det är få som drar handbromsen på sina egna bilar.
Ta tillbaka ambulansen nu! Och gör verksamheten proffsig! NU!!!!