Regeringen vill ha e-recept som huvudregel

Regeringen vill att elektronisk förskrivning ska bli huvudregel. Därför får Socialstyrelsen och Läkemedelsverket nu i uppdrag att tillsammans utreda vilka förändringar införandet kräver.

Två procent av de recept som hämtas ut på öppenvårdsapotek är förskrivna på så kallade pappersrecept. Enligt ett pressmeddelande förbereds ”det stora steget mot att pappersrecept endast ska användas vid specifika undantag”.

– För att vi ska kunna följa upp alla läkemedel måste recepten vara elektroniska. Då kan vi lättare undvika både medvetna och omedvetna fel, och öka patientsäkerheten. Det kommer i förlängningen att rädda liv, säger sjukvårdsminister Gabriel Wikström i samma pressmeddelande.

Just nu pågår ett arbete med ett lagförslag kring en nationell läkemedelslista och för att den ska bli möjlig krävs elektronisk förskrivning. Uppdraget, som också innebär att lämna förslag på lämplig tillsyn så att föreslagen huvudregel efterföljs, ska avrapporteras den 15 december 2017.