Nyhetsarkiv

PBL:s vara eller inte vara

Vi får just nu två fall varje fredag. I varje fall ingår en anamnes på en patient, samt eventuella statusfynd. Vi arbetar gruppvis med fallen och kommer fram till ett par hypoteser som vi sedan läser på. Vi har en vecka på oss att arbeta med fallen och komma fram till vilken diagnos som, utefter det material vi tilldelats, känns troligast i respektive fall. När veckan passerat och det är fredag igen redovisar vi vår favoritdiagnos tillsammans med ett par differentialdiagnoser. Då presenterar vi även förslag på vidare utredning.

Hittills har vi löst fyra fall på två veckor. Gruppen jag ingår i har fungerat bra och i vårt fall känner jag att PBL verkligen har fungerat som ett bra sätt att lära sig mer om diagnostik. Men jag hade inte velat arbeta med PBL tidigare under läkarprogrammet. Nu har jag ändå läst i två år och jag har en hel del baskunskaper. Jag har en del att använda mig av för att angripa fallen.

Om läkarprogrammet hade börjat med en massa PBL och fall redan första veckan så har jag en känsla av att jag verkligen inte hade gillat det. Vissa föreläsare är verkligen inte något att ha, men så länge föreläsaren är någorlunda bra på att presentera sitt material så gillar jag föreläsningar. Jag gillar att få saker förklarade för mig på ett mer direkt sätt än de flesta böcker kan erbjuda. I alla fall när det gäller så här pass svåra saker. Jag upplever inte läkarprogrammet som lätt och jag tar tacksamt emot alla förklaringar jag kan få!

Så alltså tar jag gärna emot lite PBL under de senare terminerna, men jag hoppas att det fortfarande kommer finnas kvar lite andra alternativ inom pedagogik.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Ur Sjukhusläkaren 2021-04

Ledaren: "Låt patienterna styra resurserna rätt" / Sjukhusläkaren granskar: Skräckväntetider i Sverige / Krönika: "Det går att förbättra tillgängligheten för hälso- och sjukvården!" / Specialistbristen del 3

Prenumerera