Nyhet

Patienten som blev orolig för personalen

Efter att ha varit inlagd på AVA-kliniken på Karolinska universitetssjukhuset skrev Andreas Hellmers ett Facebookinlägg om hur han uppfattat vårdpersonalens situation. Responsen har varit enorm.

Inlägget som Andreas Hellmers skrev har delats över 5000 gånger och fått över 900 kommentarer. Dessutom har många hört av sig med privata mejl till Andreas. Att gensvaret skulle bli så stort var han inte förberedd på. Inte minst har vårdpersonal kommenterat.

– Vissa skriver att de grät när de läste det, för att det är någon som tar upp hur de har det. Vissa skriver offentligt, men många vågar inte det och skriver i privata mejl och berättar att de snart inte orkar längre, säger han.

Vad var det då som hände?

34-årige Andreas Hellmers drabbades av en svår lunginflammation, Mykoplasmapneumit, som angripit bägge lungorna och han hade svårt att andas. Han blev därför inlagd över helgen på AVA-kliniken på Karolinska i Solna. Där upplevde han att han fick väldigt god vård, men reagerade starkt på hur personalen verkade må.

– Jag har själv varit företagare länge och det har varit viktigt för mig att ta med hur personalen mår, det är otroligt viktigt. Och nu såg jag ju hur många av de som jobbade där som mådde jättedåligt. Främst var det många som bad om ursäkt hela tiden.

Han upplevde också att personalen fick ta emot väldigt mycket klagomål från andra patienter.

– I min värld är det så enkelt. Sjukvård handlar om prioritering, den som behöver mest vård får den först. Det blir en naturlig kedja. Men samtidigt var det patienter som knappt brutit en arm som klagade när någon som inte kunde andas rullades förbi. Jag tänkte, ”vad håller ni på med?” säger han.

– För mig var det samtidigt uppenbart att det var jätteunderbemannat, alternativt att det är någon struktur som är helt fel. Personalen kände sig otillräcklig i kombination med att folk bara klagar, det blir som ett moment 22 och finns ingen utväg. Det är fruktansvärt, det här är samhällets viktigaste kugge.

Andreas Hellmers säger också att det han såg gällde alla yrkesgrupper på sjukhuset.

– Jag reagerade ofta på hur länge de jobbat, och att de kom in med rödsprängda ögon av trötthet. Ändå hörde man inga klagomål från personalen, de var bara jättetrevliga, även mot dem som bara klagade.

Andreas, som till vardags är entreprenör och jobbar mycket med välgörenhetsfrågor, har hämtat sig från lunginflammationen och mår nu mycket bättre. Efter den uppmärksamhet som hans inlägg väckt ligger tanken om att engagera sig ytterligare kvar. Vissa har föreslagit att han borde ge sig in i politiken, men det känns inte riktigt aktuellt. Däremot överväger han en förfrågan om att tala på Medborgarplatsen under Vårdmanifestationen den 4:e september. Överlag vill han se fler på barrikaderna för vården.

– Vi som patienter och vi i svenska befolkningen måste ta ett större ansvar för en arbetsgrupp som inte har samma strejkmöjlighet som andra.

Andreas Facebookinlägg kan du läsa här. 

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Ur Sjukhusläkaren 2019-03

Tema: Dödshjälp / Tema: Cancerforskning / Vitalis: Microsoft framhåller att AI effektivt kan förkorta vårdköerna / Arbetsmiljöverket riktar skarp kritik mot Akademiska sjukhuset / Porträttet: Stridbar läkare med många strängar på sin lyra / Flera krönikor

Prenumerera