Nyhetsarkiv

Nytt forum skapar oro på Sahlgrenska

Kommer läkare att bli smutskastade och uthängda? Eller tar sjukhuset bara ett nytt och naturligt steg mot ökad delaktighet?

Inom kort öppnar ett interaktivt forum på Sahlgrenskas hemsida där patienter får berätta fritt ur hjärtat vad de anser om vården de fått.

Just nu ligger en betaversion av Sahlgrenska Universitetssjukhusets nya webbplats ute internt. En webbplats som ska bli banbrytande när det kommer till delaktighet och med god marginal leva upp till den nya patient­lagens ökade krav på tillgänglighet och information på patientens egna villkor.

Förutom uppfräschad kontaktinformation till sjukhusets alla mottagningar och avdelningar kommer ett så kallat ”Patient-wiki” att finnas, där alla behandlingar och undersökningar beskrivs i detalj. Och där patienter kan göra faktatillägg som godkänts av personal i efterhand.

”Min berättelse”

Men till den mest nytänkande delen av hemsidan hör ändå forumet ”Min berättelse”, där patienterna själva ska kunna beskriva vården de har fått och få chansen att säga ett sanningens ord om vad de tyckte om den.

– Så vitt jag vet blir vi första sjukhus i världen med den här typen av öppen interaktiv webbplats, säger Lisa Klang, kommunikationschef på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. I dag är 40 procent av besökarna på vår webbplats missnöjda med den. Nu hoppas vi att vi ska kunna ändra på det. Vi är lite nervösa och spända men det känns samtidigt jätteroligt.

Men alla 16 000 anställda på Sahlgrenska tycker inte att det nya forumet känns lika roligt. Bland läkarna och sjuksköterskorna finns en oro över vad som kan komma att skrivas under rubriken ”Min berättelse” – om patienterna har lämnat sjukhuset missnöjda.

– Vi har mött många – både läkare och sjuksköterskor – med farhågor och inställningen att ”herregud, det går ju aldrig”. Hur ska patienterna kunna skriva – det är ju vi som vet bäst! Man tror att medarbetare ska hängas ut med namn och smutskastas av arga patienter.

Öppna dörrarna

Den farhågan delar inte Lisa Klang, berättar hon. Hennes största rädsla är i stället att ingen kommer att använda forumet överhuvudtaget.

– Vi har haft en öppen Facebooksida i många år och där har vi fått 55 inlägg totalt under förra året. Vid tre tillfällen har vårdpersonal nämnts vid namn och då rörde det sig om beröm i samtliga fall, säger hon. Man ska inte glömma att den allra största delen av patienterna faktiskt tycker att vi gör ett fantastiskt jobb. De som är arga är ofta arga på att de inte får komma till – därför blir det här ett jättebra sätt att öppna dörrarna på vid gavel.

En strikt uppförandekod kommer också att gälla i forumet och de 100 första inläggen kommer att granskas i detalj innan de släpps igenom, berättar Lisa Klang. Det gäller att uppföra sig och hålla god ton och inte hänga ut någon med namn. Utåt sett kommer skribenterna visserligen att vara anonyma, men alla måste logga in och registrera sig så att sjukhuset vet vilka de är.

– Folk skriver ju på Facebook och bloggar så varför inte här hos oss? Här har vi ju även möjlighet att svara dem att de ska kontakta oss beroende på vad det gäller.
Om allt flyter på bra kommer forumet därefter att ha automatiserade funktioner där till exempel vissa ord inte är tillåtna. Det kommer även att vara möjligt att anmäla inlägg som man anser vara olämpliga. Det finns en massa tekniska lösningar för att få ett forum av den här typen att fungera bra, menar Lisa Klang.

Varför är det bra med den här typen av öppna patientforum?

– Det kan vara bra för patienter att ta del av av varandras åsikter. Alla upplever saker olika och vi tycker det känns värdefullt. Är det något positivt som beskrivs kan någon få en eloge. Det här är ett sätt att bli partner med patienterna både i vården och på nätet. Det hänger ihop. Vi tror att det här kommer att bli jättebra för patienterna och för oss också.

Varför tror du att vårdpersonalen känner oro?

– Det handlar om någonting nytt och förändring är alltid jobbigt. Det skrivs även mycket i media om näthat och nättroll. Man måste kunna se det goda med det här också – att man har möjlighet att nå folk. Vi är ett ledande universitetssjukhus – det finns många incitament för oss att våga prova. Sedan kan man alltid stänga ner ”Min berättelse” om det inte skulle fungera. Men vi har många medarbetare som är oerhört positiva till Sahlgrenskas nya webbplats.

  • Vad tycker du om Sahlgrenskas satsning? Rösta (mittspalt en bit ned på sidan)

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Sjukhusläkaren

Nyheter, debatter & reportage från sjukhusvärlden

Prenumerera