Missvisande siffror om utlokaliseringar i sex års tid
Inte en enda patient har vårdats på fel avdelning sedan 2019 på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Det är vad som syns i den officiella statistiken som bland annat används i Socialstyrelsens rapporter. Men Sjukhusläkarens granskning visar en helt annan verklighet.
I statistiken på Väntetider i vården, SKR:s databas där siffror på tillgänglighet visas, ser det ut som om Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg inte har haft en enda utlokaliserad patient under perioden maj 2019 till oktober 2024, varken inom den somatiska slutenvården eller den psykiatriska slutenvården.
Den statistik som Sjukhusläkaren begär ut från sjukhuset, som motsvarar den som skickas till SKR, visar däremot en annan bild. Där har antalet utlokaliserade patienter per hundra disponibla vårdplatser legat mellan 1,2 – 2,02 under hela det gångna året (se tabell).
Statistiken som visas på Väntetider i vården används som underlag av bland annat Socialstyrelsen. Senast i rapporten ”Plats för vård” – där data över utlokaliseringar redovisas på regionnivå.
– Ur Socialstyrelsens synvinkel är det väldigt viktigt att statistiken är rätt för att få en korrekt nationell överblick, säger Caroline Kevin, utredare på Socialstyrelsen och tidigare projektledare för ”Plats för vård”.
Hon berättar att hon även tidigare har fått signaler om att regionerna i vissa fall har brustit i sin inrapportering av data – men att Sahlgrenska universitetssjukhuset har rapporterat in noll utlokaliseringar ända sedan 2019 är inget hon känner till.
– Det är självklart inte bra. I ”Plats för vård” använde vi de här siffrorna kring utlokaliseringar från regionerna på så sätt att vi målsatte utifrån det fjärde bästa resultatet som vi ansåg att alla kunde nå till. Det slogs fast till 1,4 utlokaliseringar per hundra disponibla vårdplatser. Västra Götalandsregionen skulle kunna ha fått fel plats på en sådan topplista i vår rapport om Sahlgrenskas siffror inte stämmer.
Förutom i ”Plats för vård” används statistiken kring utlokaliseringaroch överbeläggningar från väntetider.se i Socialstyrelsens årsrapporter, berättar Caroline Kevin.
– Där handlar det mer om att se trender i form av ökningar och minskningar men det är klart att en felaktig inrapportering under flera år påverkar resultatet för Västra Götalandsregionen även här.
Västra Götalandsregionens avdelning för data och analys, som ansvarar för den statistik som skickas till Väntetider i vården, svarar i ett mejl att den ”tekniska lösningen för att fånga informationen slutade att fungera för SU, på grund av en systemuppgradering”.
Man skriver också att avdelningen under den senaste tiden har ”behövt prioritera andra mer akuta frågeställningar, exempelvis Millennium, varför detta inte har kunnat åtgärdas” och att man nu ”arbetar tillsammans med SU för att lösa problemet och leverera korrekta siffror till SKR”.
Det saknas data gällande utlokaliseringar på SU så långt tillbaka som maj 2019 på väntetider.se. När upptäckte ni att den tekniska lösningen slutat fånga SU:s information?
”Problemet med datafångst upp täcktes snart efter nämnda systemuppdatering vår/sommar 2019. Information gällande disponibla vårdplatser, överbeläggningar och utlokaliserade hämtas från samma system, men på helt olika sätt, vilket förklarar varför 2/3 av informationsmängderna fortsatt kunnat fångas.”
Hur ser ni på att SU:s disponibla vårdplatser inkluderas i den regionövergripande statistiken gällande utlokaliseringar, så att regionens snitt blir missvisande?
”Det är korrekt att avsaknaden av värden för utlokaliserade från Sahlgrenska Universitetssjukhuset påverkar redovisningen på ett sådant sätt att resultat på regional nivå blir lägre än vad det annars hade varit. VGR strävar efter att ha en god kvalitet i den information som rapporteras nationellt och vi arbetar för att lösa rapporteringen av utlokaliseringar vilket även kommer att lösa ut regionens snitt”, svarar man via presstjänsten.
Hur viktigt är det att den officiella statistiken speglar hur det faktiskt ser ut?
”Från VGR är det viktigt att det vi rapporterar är av god kvalitet och stämmer. Vi är tacksamma för dessa frågor och det är som sagt ett pågående arbete som vi hoppas reda ut inom kort.”