BELÄGGNINGSGRADER – SUNDEBYN

”Man blir förvånad om man hittar en plats till patienten”

På länssjukhuset i Sunderby i Norrbotten kämpar personalen mot överbeläggningar som till och med fått IVO att hota med vite. Men överläkaren Wolfgang Sperker tror inte att situationen kommer att förbättras de närmaste åren.

Artikeln ingår i temat Överfulla kliniker

– Det värsta är att se hur man själv glider mot att acceptera det nya normala. Man blir avtrubbad helt enkelt och tänjer på gränserna mer och mer. För de yngre läkarna har detta blivit det normala, för de har aldrig sett något annat, konstaterar Wolfgang Sperker som är överläkare på internmedicin och facklig representant.

När han började jobba för nästan två decennier sedan, låg patienterna sällan mer än fyra timmar på akuten innan de fick vårdplats på avdelning. I dag är det vanligt med ett dygn.

Läs hela granskningen: Överfullt på många kliniker – år efter år

– Nu krävs hela tiden en avvägning av vilka patienter man kan ha kvar på akuten, eller vilka man kanske kan skicka hem över natten. Akuten är ju ingen vårdavdelning, men i dag har den blivit en buffert för överbeläggningen på de andra avdelningarna, säger han.

– Arbetet har verkligen förändrats mycket under de här åren. Nu går mycket tid åt till att hitta en vårdplats åt patienterna i god tid.

På Sunderby sjukhus är situationen så allvarlig att det inte längre finns utrymme för satellitpatienter på andra avdelningar.

– Nej, det går inte eftersom alla har samma problem med överbeläggningar. Det har gått så långt att man blir förvånad om man hittar en plats till patienten.

Ledningen hör av sig två gånger om dagen för att kolla in situationen och hjälpa till att leta vårdplatser på andra ställen i regionen.

– Vården är så klart lika bra på de andra medicinavdelningarna inom regionen, men detta kräver också ständiga avvägningar. Vilka kan vi flytta på?

Det värsta är att se hur man själv glider mot att acceptera det nya normala. Wolfgang Sperker, överläkare i internmedicin

Han ser ingen förbättring av situationen de närmaste åren.

– Nej, jag tror inte vi kommer att få igenom en systemförändring så snabbt. Det vågar jag inte hoppas på. Vi måste däremot absolut se till att jobbet blir mer drägligt för sjuksköterskorna.

Sunderby fick kritik av IVO, som konstaterade att sjukhuset måste ha 180 fungerande vårdplatser för att slippa miljonböter.

– Det gjordes en massa manövrar för att få fram platser till den vecka i våras när IVO kontrollerade. I verkligheten har vi sällan så många platser.

Wolfgang Sperker har flera kollegor som bytt specialitet, så att de slipper problemet med inläggningar, däremot ingen som helt hoppat av läkarjobbet.

– Det finns nog ingen kollega som aldrig frågat sig hur vi ska orka i längden. Arbetet är för ofta fullt av stress och frustration. Huvudfrågan i jobbet är ofta hur man använder begränsade antal sängplatser och personalresurser på bästa möjliga sätt, säger han.

– Visst finns det mycket problem, men jag trivs ändå med mitt jobb och har fina kollegor. Därför finns jag nog kvar här om fem år, trots allt.