Löfven tog upp fängslade läkarens fall

I samband med att stats­minister Stefan Löfven besökte Etiopien togs Fikru Marus fall upp med etiopiska företrädare. Nu är rättegångsdatum utsatt. Men advokaten Hans Bagner säger att han tror det först när han ser det.

Den svenska kardiologen FikruMaru sitter fängslad i det ökända Kality-fängelset i Etiopen sedan maj 2013, indragen i ett jättestort mutåtal med ungefär 70 andra åtalade. (se Sjukhusläkaren nr 7/2014). Familjen och Fikru Marus advokater hävdar att han blivit en bricka i ett politiskt maktspel.

I december skickade Fikru Maru ett brev till utrikesminister Margot Wallström via läkaren och politikern Margareta Sidenvall (se relaterad artikel). I brevet lyfte han fram UD:s skyldighet att via ambassaden erbjuda honom ett aktivt omhändertagande och vädjade till ministern att göra allt för att för att han skulle friges.

I januari skrev Fikru Marus etiopiska advokater en begäran till det etiopiska rättsväsendet om att skynda på hanteringen av Fikru Marus fall.

Domstolsförhandling planeras

När statsminister Stefan Löfven besökte Etiopien i slutet av januari, för att delta vid Afrikanska unionens årliga toppmöte, togs Fikru Marus fall upp med etiopiska företrädare. Mer än så får vi inte veta och både statsrådsberedning och utrikesdepartementet påpekar att Sverige inte kan ingripa i en rättsprocess i ett annat land.

Men efter statsministern besök i Etiopien har ändå en domstolsförhand­ling för just FikruMaru planerats in till 9 och 10 mars. Tidigare har datum satts för att sedan blåsas av i sista stund.

– Men kanske gör påtryckningarna från Sverige att domstolen försöker hålla förhandlingar den här gången, säger, Hans Bagner, Fikru Marus svenska advokat.

Press på UD

Samtidigt som Sverige trycker på i Etiopien sätter svenska politiker press på UD. Riksdagsledamoten Desirée Pethrus (KD) har skrivit en interpellation till Margot Wallström som ska besvaras den 20 mars. Hon vill ha besked om hur Sverige arbetar för att ge Fikru Maru en rättssäker och snabb prövning och undrar hur svenska ambassaden kan vara behjälplig. Desirée Pethrus har också fått tid på etiopiska ambassaden för att diskutera ärendet.

Sara Gunnarsdotter och Susanna Pagels

Maru_brev
I ett brev som läkaren Margareta Sidenvall fick med sig från FikruMaru tackar han kollegorna i Sverige för deras stöd. Han skriver han att han följer den uppmärksamhet hans fall väckt och att alla påtryckningar – på UD och regeringen för att agera kan göra avgörande skillnad för att påskynda domstolsprocessen i Etiopien.