Larmcentral får kritik för sen hjälp
Hjälpen till nödställda försenas av ett flertal brister hos SOS Alarm, anser Riksrevisionen, som också varnar för lokala larmcentraler som den i Uppsala.
Ett stort problem är att räddningstjänst, polis och ambulans inte hittar till rätt adress i tid. En femtedel av alla svenskar bor i kommuner där hus och byggnaders adresser är ungefärliga, enligt Riksrevisionen.
Ett annat stort problem som försenar utryckningar är alla fel- och okynnesringningar som görs till SOS Alarm. Larmcentralen har de senaste sju åren lagt ned motsvarande en månads jobb per år på att hantera rena okynnessamtal.
Egna larmcentraler, som de som nyligen har startats av landstingen i Uppsala och Västmanland, kan leda till ytterligare förseningar, befarar Riksrevisionen. Det visar erfarenheten från när företaget Medhelp skötte prioritering, alarmering och dirigering av ambulanser i landstingen i Fyrklövern, där bland andra Uppsala och Västmanland ingår. Fördröjningar uppstod exempelvis när samtalen kopplades vidare från SOS Alarm till Medhelp, vem som hade patientansvaret var oklart och bristande kunskap och tekniska lösningar kom i vägen, enligt Riksrevisionen.
Riksrevisionen tycker att en myndighet ska ha tillsynsansvar för överföringen av nödanrop och att regeringen ska överväga ett övergripande tillsynsansvar för hela alarmeringsverksamheten.