Nyhet

Läkare stämmer Expressen efter Pressens Opinionsnämnds utslag

– Det var väntat. Nu kommer vi att gå till tingsrätten och stämma tidningen.

Pressens Opinionsnämnd klandrar alltså Expressen för uthängningen av läkare den 25 juli förra året.

De elva läkarna, som anmält Expressen var alla med i Expressens publicering då 80 namngivna läkare och tandläkare som varnats av HSAN (Hälso- och
Ansvarsnämnden) hängdes ut för allmänheten.

De elva fanns med, trots att fem av läkarna friats av länsrätten och sex överklagat HSAN:s dom till länsrätten.

De fem läkarna, vars varningar redan var upphävda, tänker med Läkarförbundets stöd stämma Expressen.
Advokat Lars Viklund planerar att lämna in stämningsansökan under mars månad.

Expressens ansvarige utgivare Joachim Berner kommer att stämmas för grovt förtal. Advokat Viklund menar att förtalet är anse som grovt på grund av spridningen (en gratisutdelad miljonupplaga) och innehållet.

– Expressen har gjort det här i kommersiellt syfte och om vi går till tingsrätten så visar vi Expressen och andra att om man gör en sådan här chanstagning så kan man också förlora, säger Per Videhult. Då kanske
lockelsen att tjäna snabba pengar på att åsidosätta pressetiska regler inte blir så stor.

Pressens Opinionsnämnd var splittrad i sitt beslut, som öppnar för namnpublicering av varnade läkare. Två av allmänhetens företrädare tog helt avstånd från namnpublicering och ville fälla Expressen för alla publicerade fall och menade att namnpubliceringen inte hade något allmänintresse.

I det första beslutet behandlas elva av 17 anmälningar. I sex andra fall har Expressen friats från klander, men Pressens Opinionsnämnd framför kritik mot publiceringarna som inte varit förenliga med god publicistisk sed.

Även Kvällsposten som hade en identisk namnpublicering fälldes, liksom kvällstidningen GT, som namngav ett tiotal läkare från Västsverige.

Nämnden menar att det är ett uppenbart brott mot god publicistisk sed att påstå att läkare varnats av HSAN när varningen vid publiceringen redan var upphävd.

Även om Expressen publicerat rättelser och ursäkter är det inte tillräckligt för att undanröja den obefogade publicitetsskada som läkaren drabbats av.

I ytterligare sex fall klandrar Pressens Opinionsnämnd Expressen, fastän Pressombudsmannen Olle Stenholm, beslutat att lägga ned fallen.
Läkarna överklagade HSAN:s beslut och opinionsnämnden menar att det inte finns ett allmänintresse att publicera namn på de varnade läkare som överklagat och hade öppna mål.

I Expressens artikel stod inte att ansvarsnämndens beslut kunde överklagas.

Tidningen Expressen debiteras en avgift på 22 800 kronor till Pressens Opinionsnämnd, men det kan kosta Expressen och tidningens dåvarande ansvarige utgivare, Joachim Berner, mer pengar.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Ur Sjukhusläkaren 2019-04

Tema: Intensivvård / De riskfyllda flyttarna har mer än fördubblats på tio år / Studie visar: Ökad risk att dö efter förflyttning på grund av resursbrist / Intensivvårdsregistrets ordförande efterlyser fler intermediärvårdsplatser / Läkare på Huddinge: Vi behöver dubbelt så många IVA-platser / Flytten av patienter ska minskas drastiskt - men problemen kvarstår / Pressat läge på Sveriges största intensivvårdsenhet / Sjukhusläkaren har pejlat läget från norr till syd

Prenumerera