Läkare protesterar mot SD-uttalande

”Vad Kareliusson som representant för SD inte vill förstå är att vår sjukvård skulle krascha fullständigt utan invandring till Sverige”, så skriver nästan 200 läkare i ett öppet brev efter sverigedemokraten Dan Kareliussons uttalande förra veckan.

I slutet av förra veckan uppmärksammades Dan Kareliusson (SD) och hans påståenden om att sjukvårdskrisen skulle bero på invandrare. Han hävdade också att hans parti har bevakning på besökarna på akutsjukhusen och sa till Dagens Nyheter att ”vi har naturligtvis insyn i hela sjukhusverksamheten och eget folk som jobbar inom branscherna”.

I ett öppet brev, som publiceras av Dagens Nyheter, bemöter nästan 200 läkare vid Danderyds sjukhus detta. Läkarna skriver att det förvisso är bra att sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L) tar strid, men ”huvudproblemet med Kareliussons uttalande bemöts inte tillräckligt skarpt. Uttalandet syftar till att nedvärdera och skuldbelägga invandrare”. De pekar bland annat på att Kareliusson menar att tolkbehov gör att andra patienter får vänta och att ”invandrare har för vana att söka akutsjukhusen för alla krämpor”.

De nästan 200 läkarna skriver att patientbesök kan innehålla en mängd situationer som gör att de tar längre tid än andra, och att det också måste få vara så. De frågar sig vidare vilka som ska pekas ut som syndabockar härnäst – ”Är det de psykiskt sjuka, patienter med funktionshinder av olika slag eller är det pensionärer med många sjukdomar?”

Istället, påpekar läkarna, skulle svensk sjukvård krascha utan invandring – många inom vården är första eller andra generationens invandrare.