Läkare på akuten uppmanas ringa 112

I ett utskick från förvaltningsledningen på Skånes universitetssjukhus uppmanas läkarna att ringa larmnumret 112 när resurserna på akuten i Lund inte räcker till i sommar – bisarrt tycker läkare som jobbar där regelbundet.

Först publicerad 10 juni

– Det är ju helt sjukt att man ska ringa 112 från en akutmottagning! Det är ett nummer som allmänheten ringer när man är hemma och då säger de ”åk till akutmottagningen”. Ringa dit när man jobbar på akutmottagningen – det är helt bisarrt, säger en av läkarna.

Läkarna som har reagerat på utskicket är många, menar han, men på grund av rädsla för repressalier från ledningen väljer många att hålla frustrationen inom sig. Själv vill han vara anonym i samtalet med Sjukhusläkaren, men betonar att det är just formuleringen om att ringa larmnumret som har väckt mest känslor bland kollegorna när instruktionen damp ner i mejlkorgen i fredags.

– Det är väldigt konstigt och det passar inte in i läkarrollen. Man borde väl kunna ringa direkt till ambulansen i sådana fall, som man ibland behöver göra på ett mindre sjukhus – inte gå via det allmänna larmnumret . Det verkar ju konstigt att sitta i en telefonkö tillsammans med vanligt folk ute på stan när man är en läkare som tjänstgör på en akutmottagning. Vi vet ju vad som behöver göras med patienten och vanligtvis gör vi ju det vi behöver göra. 112 ringer du för att du inte vet vad du ska göra.

Osäker situation

Arbetssituationen och patientsäkerheten inför sommaren känns på det hela taget väldigt osäker, menar läkaren. Framför allt om det skulle komma flera larm på en gång.

– Bara senast jag jobbade så hade vi en person med anafylaktisk chock som gick själv in på mottagningen och segnade ner på golvet. Det händer jätteofta att folk traskar in här på akuten med en svår sjukdom – de är vana vid att vi kan hantera det. Men hade det varit sommar och det hade kommit en svårt sjuk patient till i samma veva hade jag varit upptagen. Frågan är hur 112 ska kunna lösa det.

Maria Ohlson Andersson som är verksamhetschef på akutmottagningen i Lund säger till Sjukhusläkaren att formuleringen om larmnumret 112 i utskicket är olycklig.

– Jag tror att vi kommer att behöva formulera om det, säger hon. Det har varit en jättelång process det här med hur vi ska klara situationen under sommaren eftersom vi saknar sjuksköterskor på larm och vi har jobbat intensivt med kommunikationen. Vi kommer att kunna hantera det gående triaget – husets alla läkare finns ju kvar och i första hans ska man ringa det interna larmnumret som är 50 000. Det här var mer om kapaciteten inte räcker till.

Kan du förstå att läkarna har reagerat på den här formuleringen?

– Ja, det är klart att jag kan förstå det. Processen har varit väldigt mycket fram och tillbaka och väldigt snabb. Samtidigt har medarbetarna upplevt att det har gått för långsamt och att man får informationen för sent. Men allting har inte fallit på plats ännu.

Hur tror du att uppmaningen till läkarna att ringa 112 påverkar medborgarna förtroende för sjukvården?

– För medborgarna är det viktigt att man har en öppen akutmottagning och det har vi. Det är ändå det viktigaste för medborgarna – att de antingen kan få vård på sin vårdcentral eller akut. Det är klart att det inte är optimalt men när det gäller patientsäkerheten har vi satt till fler resurser för att ta hand om dem i Malmö. Det hade ju varit ännu sämre att inte ha en akutmottagning alls. Vi försöker göra det bästa i en omöjlig situation där vi saknar så många sjuksköterskor.

Sjukhusläkaren har även sökt sjukhuschefen Jan Eriksson för en kommentar men utan resultat.

Här är formuleringen som upprör: ”Patienter som kommer själva till akutmottagningen och som efter triagering visar sig ha behov som inte kan tas omhand i Lund transporteras i ambulans till akutmottagningen i Malmö. En ambulans i beredskap ska finnas i Lund för vidaretransport till Malmö. Vid behov på akutmottagningen i Lund sker hänvisning till 50 000 larm eller 112.”

Fotnot 1: Efter att Sjukhusläkaren uppmärksammade direktivet till läkarna om att ringa 112 i vår nättidning, och det blivit om rapporterat i dagstidningar, radio och TV, har det nu ändrats till att endast omfatta det interna larmnumret 50 000. Däremot ligger samtliga neddragningar på akuten fast.

Fotnot 2: Tjänstemannabeslutet att delvis stänga akuten i Lund nattetid överklagades 17 juni av den borgerliga oppositionen. Allians för Skåne skriver i sitt pressmeddelande: ”Beslutet är så omfattande och får så stora följdverkningar för allmänheten att det enligt kommunallagen borde ha tagits politiskt.”