Läkare på akuten uppmanas ringa 112
I ett utskick från förvaltningsledningen på Skånes universitetssjukhus uppmanas läkarna att ringa larmnumret 112 när resurserna på akuten i Lund inte räcker till i sommar – bisarrt tycker läkare som jobbar där regelbundet.
Först publicerad 10 juni
– Det är ju helt sjukt att man ska ringa 112 från en akutmottagning! Det är ett nummer som allmänheten ringer när man är hemma och då säger de ”åk till akutmottagningen”. Ringa dit när man jobbar på akutmottagningen – det är helt bisarrt, säger en av läkarna.
Läkarna som har reagerat på utskicket är många, menar han, men på grund av rädsla för repressalier från ledningen väljer många att hålla frustrationen inom sig. Själv vill han vara anonym i samtalet med Sjukhusläkaren, men betonar att det är just formuleringen om att ringa larmnumret som har väckt mest känslor bland kollegorna när instruktionen damp ner i mejlkorgen i fredags.
– Det är väldigt konstigt och det passar inte in i läkarrollen. Man borde väl kunna ringa direkt till ambulansen i sådana fall, som man ibland behöver göra på ett mindre sjukhus – inte gå via det allmänna larmnumret . Det verkar ju konstigt att sitta i en telefonkö tillsammans med vanligt folk ute på stan när man är en läkare som tjänstgör på en akutmottagning. Vi vet ju vad som behöver göras med patienten och vanligtvis gör vi ju det vi behöver göra. 112 ringer du för att du inte vet vad du ska göra.
Osäker situation
Arbetssituationen och patientsäkerheten inför sommaren känns på det hela taget väldigt osäker, menar läkaren. Framför allt om det skulle komma flera larm på en gång.
– Bara senast jag jobbade så hade vi en person med anafylaktisk chock som gick själv in på mottagningen och segnade ner på golvet. Det händer jätteofta att folk traskar in här på akuten med en svår sjukdom – de är vana vid att vi kan hantera det. Men hade det varit sommar och det hade kommit en svårt sjuk patient till i samma veva hade jag varit upptagen. Frågan är hur 112 ska kunna lösa det.
Maria Ohlson Andersson som är verksamhetschef på akutmottagningen i Lund säger till Sjukhusläkaren att formuleringen om larmnumret 112 i utskicket är olycklig.
– Jag tror att vi kommer att behöva formulera om det, säger hon. Det har varit en jättelång process det här med hur vi ska klara situationen under sommaren eftersom vi saknar sjuksköterskor på larm och vi har jobbat intensivt med kommunikationen. Vi kommer att kunna hantera det gående triaget – husets alla läkare finns ju kvar och i första hans ska man ringa det interna larmnumret som är 50 000. Det här var mer om kapaciteten inte räcker till.
Kan du förstå att läkarna har reagerat på den här formuleringen?
– Ja, det är klart att jag kan förstå det. Processen har varit väldigt mycket fram och tillbaka och väldigt snabb. Samtidigt har medarbetarna upplevt att det har gått för långsamt och att man får informationen för sent. Men allting har inte fallit på plats ännu.
Hur tror du att uppmaningen till läkarna att ringa 112 påverkar medborgarna förtroende för sjukvården?
– För medborgarna är det viktigt att man har en öppen akutmottagning och det har vi. Det är ändå det viktigaste för medborgarna – att de antingen kan få vård på sin vårdcentral eller akut. Det är klart att det inte är optimalt men när det gäller patientsäkerheten har vi satt till fler resurser för att ta hand om dem i Malmö. Det hade ju varit ännu sämre att inte ha en akutmottagning alls. Vi försöker göra det bästa i en omöjlig situation där vi saknar så många sjuksköterskor.
Sjukhusläkaren har även sökt sjukhuschefen Jan Eriksson för en kommentar men utan resultat.
Här är formuleringen som upprör: ”Patienter som kommer själva till akutmottagningen och som efter triagering visar sig ha behov som inte kan tas omhand i Lund transporteras i ambulans till akutmottagningen i Malmö. En ambulans i beredskap ska finnas i Lund för vidaretransport till Malmö. Vid behov på akutmottagningen i Lund sker hänvisning till 50 000 larm eller 112.”
Fotnot 1: Efter att Sjukhusläkaren uppmärksammade direktivet till läkarna om att ringa 112 i vår nättidning, och det blivit om rapporterat i dagstidningar, radio och TV, har det nu ändrats till att endast omfatta det interna larmnumret 50 000. Däremot ligger samtliga neddragningar på akuten fast.
Fotnot 2: Tjänstemannabeslutet att delvis stänga akuten i Lund nattetid överklagades 17 juni av den borgerliga oppositionen. Allians för Skåne skriver i sitt pressmeddelande: ”Beslutet är så omfattande och får så stora följdverkningar för allmänheten att det enligt kommunallagen borde ha tagits politiskt.”
”Folk bryr sig mest om att akutmottagningen är öppen”. ”Att man kan få sin vård antingen akut eller på VC”. Vilket hyckleri. I verkligheten så sommarstängs akutmottagningen för de som verkligen behöver den. De mest sjuka kommer att transporteras till Malmö. Skallskador som tidigare direkttriagerades (även från Malmö) direkt till Lund kommer först att köras till Malmö och inte till det sjukhus (Lund) som har specialistkompetens att behandla dessa, dvs neurokirurgen. Samma gäller barntrauma där specialkompetensen finns i Lund. Patient med hjärtstopp och pågående hjärt och lungräddning kommer att få minst 20 min extra körtid där varje minut räknas. Dessutom måste de köras tillbaka till Lund om det visar sig att de behöver
Ballongvidgning eller hjärtkirurgi. Nu stänger man intaget till det sjukhus där resurserna finns. Bara på grund av undermåligt ledarskap på ffa divisionschefsnivå. Men ansvarig chef Eva Thouren Toudulus väljer att hålla tyst. Troligen eftersom det enda vettiga hon skulle kunna göra är att avgå. Jag tror inte att det är ovanstående som politiker och invånare ser framför sig med en ”öppen akut”. Den är stängd när man verkligen behöver den.
Informationen finns inte bara i ett s.k. utskick. Det är tydligt formulerat i BESLUTS-dokument från 3/6 underskrivet av sjukhuschefen Jan Eriksson.
Denna ”omöjliga situation” har uppstått för att Jan E och hans stab vägrat inse att det behövdes andra åtgärder denna sommaren än dem han med ett nödrop klarade förra sommaren med. Orsaken är att det i stort sett varit sommarbemanning sedan dess.
Förfärligt att detta panikartade beslut behövt tas i början av första sommar och semestermånaden.
Men vad är problemet?! Om man är läkare och inte förstår det som står i utskicket så bör man nog inte skryta med att man kan allting!
Dessutom har SOS Alarm ansvaret, i de flesta landsting, ansvaret för att hålla koll på varje enskild ambulans, var de är och vilka uppdrag dom har möjlighet att ta..eller inte ta. Den uppgiften kräver att samtalet inkommer via 112 eller ambulansbeställningen. Detta för att underlätta för ambulansdirigenten att just hålla koll på ambulanserna så att rätt ambulans kan skickas till rätt ställe.
Nä, läs vad som står i utskicket…förstår du inte så byt jobb!