Krönika

Stort Grattis till Google och Facebook!

-Hej och välkomna till denna utbildningseftermiddag. Först ska vi hissa den lilla EU-flaggan vi fått från EU. Ni vet väl att vi får pengar av EU för att vi sitter här nu? Flaggan är dessutom en extra uppmuntran för oss som sitter här, den får inte flyttas. Jag ska visa några bilder här och den första visar några frågor ni ska svara på. Vad tänker ni om eHälsa?

-????

– Vad är ehälsa, tycker ni?

– ????

– Är ehälsa något som kan vara bra för våra patienter?

-Man får väl hoppas det eftersom vi tagits hit! Svarar en allt mer irriterad kollega som börjar känna sig behandlad som ett dagisbarn.

Kursledaren säger att det verkar svårt att få deltagarna övertygade om eHälsan och dess ljusa framtid. Men lägligt nog är det dags för en film ”Did You Know?/Shift Happens” som ska göra det lättare, hoppas den obekväma ledaren.

Den visar sig vara ett bildspel hämtat från Youtube och skapades för flera år sedan men reviderades 2012 för att användas som utbildningsmaterial på ett finans-, entreprenörs- och ekonomiprogram vid Singularity University (ligger i Silikon Valley och för sammanhanget intressant info finns på Wikipedia!). Den får spridas fritt, vilket man förstår syftet med när man har sett den.

Den är gjord enligt samma principer som man alltid har skapat propaganda- och indoktrineringsfilmer, särskilt under krig. Under närmare fem minuter visas ett antal mycket snabbt växlande textrutor med otvetydiga påståenden vars innehåll är uppseendeväckande, framställningen har en väckelsekaraktär. Innehållet handlar egentligen bara om de nya mediernas, enligt avsändaren, nödvändiga och snart fullständiga världsherravälde. Syftet är uppenbart. Design och typsnitt är strama och hårda. Musiken är rytmiskt medryckande, malande och aggressivt pådrivande.

Jag citerar några få av rutorna, för dig som du ännu inte sett den:

”There are over 800 million registered users of Facebook (as of December 2011)”

“If Facebook were a country, it would be the 3rd largest in the world”

”The average Facebook user is connected to 80 community pages and 130 friends”

“Did you know?”

“We are living in exponential times”

“There are over 12 billion searches performed on Google each month”

“To whom were these questions addressed before Google?”

“The first commercial text message was sent in December of 1992”

“The number of text messages sent and received daily now exceeds the total population of the planet”

“Years it took to reach a market audience of 50 million
Radio 38 years
TV 13 years
Internet 4 years
iPod 3 years
Facebook 2 years
Google+ 1year”

Syftet är att väcka känslor av obehag och utanförskap, som inte alls ska analyseras eller verbaliseras, utan bara ändra attityder och beteenden. Men det är nödvändigt att man inte låter denna avsikt passera. Google och Facebook behöver inte mer reklam utan i stället ett samhälle som uppfyller deras intressen. Gör man en analys blir budskapet solklart:
Du är okunnig och omodern och förstår inget av det samhälle som vi andra lever i och den framtid vi oundvikligen står inför. Är du inte med oss, så är du emot oss och hjälplöst förpassad ut i kylan. High tech är din frälsare.

Därefter får alla titta på en riktig film som är situationskomisk men nedvärderande och därmed föraktfull. Att använda datorer framställs som lika lätt som att lära sig bläddra i en bok, men användaren kan inte lära sig bläddra. Så kommer en skämtteckning med några stenåldersmän där den dumme ser äldst ut. Han vill inte titta på det runda hjul som det ungdomliga och renrakade gänget hittat på och vill visa, utan kämpar enfaldigt vidare med en skottkärra på fyrkantigt hjul.

Sedan finns det inget mer av uppfostrande karaktär att visa, så då är det dags att berätta om vad man kan göra i vårt Take Care-system. Först om hur man varje dag kan se efter hur mycket man producerat under dagen, det är lätt att förstå hur systemet också öppnar vägen för att se kollegornas produktivitet. Efter detta får deltagarna en snabb ”utbildning” om sådant de aldrig fått lära sig men ändå tvingats göra.

Så ett stort GRATTIS till Google, Facebook och alla andra intressenter i detta EU-projekt, inte minst till EU själv, för denna mycket lyckade propagandakupp!
Och jag klickar ”tummen ned” för landstinget.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Sjukhusläkaren

Nyheter, debatter & reportage från sjukhusvärlden

Prenumerera