IVO:s lilla revolution
Jag konstaterar att IVO i praktiken underkänner den dominerande bemanningsstrategin och arbetsformen för svenska akutmottagningar de senaste 45 åren, skriver Nicholas Aujalay.
IVO har nu uttalat sig om akutsjukvården i Norrbotten och Sörmland och kritiserar sjukhusen för att använda sig av olegitimerade läkare på akutmottagningen. Man skriver att bl a ”Att kunna handlägga egna patienter eller rapportera akut sjuka patienter till högre kompetens är inget man kan förvänta sig av en läkare som inte ens påbörjat AT” samt ”… på kvällar, nätter och helger är situationen mer sårbar. Då är oerfarna läkare och sjuksköterskor i tjänst, och de erfarna läkarjourerna är ofta enbart tillgängliga via telefon. Vid dessa tider är det inte ovanligt att primärjouren bemannas med AT-läkare eller vikarierande underläkare, som till stor del får tjänstgöra ensamma. Denna situation kan hota patientsäkerheten, fastslår IVO, och begär att landstinget Sörmland redovisar en analys och en åtgärdsplan senast den 7 juni”.
Läkare som inte har legitimation skall alltså inte ha huvudansvar för vård och behandling på akutmottagningen. Smaka på det uttalandet ett tag.
Vi ska väl konstatera att Norrbotten och Sörmland inte är direkt unika i Sverige, i princip har de flesta sjukhus och kliniker i Sverige genom åren använt sig av studenter och olegitimerade läkare på detta sätt.
Inte sedan 1970 har någon ställt denna typ av kompetenskrav på läkare som arbetar med akut sjuka patienter.
Betänk att Socialstyrelsen har de senaste 45 åren inte ställt några kompetenskrav utan tvärtom sanktionerat praxis att använda sig av olegitimierad läkare på akutmottagningarna.
Vad betyder då detta? Låt mig illustrera: En olegitimerad läkare på akutmottagningen träffar en patient. Efter anamnes, status och bedömning kan nu inte den olegitimerade läkaren ringa en konsult och få sin handläggning bekräftad eller ändrad. IVO anser inte att olegitimerade läkare kan tillräckligt träffsäkert förmedla patientens symtom och status. Helt rätt. IVO kräver att en legitimerad läkare är på plats. Vad betyder då det?
Om den legitimerade läkaren skall göra någon skillnad räcker det inte med en rapport ifrån den olegitimerade läkaren. Den som har kompetens måste själv bedömma EKG, vitala parametrar, inspektera sårskadan, samtala med patienten, titta på röntgenbilden etc. Annars blir det ingen skillnad jämfört med ett telefonsamtal.
IVO menar att den olegitimerade läkaren inte kan ha ansvar för patient och behandling själv. Omvänt betyder det att den legitimerade läkare som är på plats måste ha tillräckligt god kunskap om patienten för att kunna ta ansvar för patienthandläggningen.
Men detta beslut ifrån IVO har ytterligare en dimension. IVO säger att patientklientelet på en akutmottagning kan innebära allt ifrån lätt sjuka patienter som kräver viss behandling för att klara hemgång till livshotande symtom som kräver tidsberoende åtgärder och kompetens på plats. Därmed flyttar de fokus ifrån organkliniker till patientsäkerhet. Som jag tolkar kravet på legitimation för läkare på akutmottagning är att de ska kunna just detta; upptäcka om något inte står rätt till, göra rimliga bedömningar och utredningar och bestämma rätt vårdnivå och behandling – oavsett åkomma. Det räcker inte med att säga att patienten inte har någon ”ortopedisk” åkomma och hänvisa patienten vidare. Den legitimerade läkaren är där för patientsäkerheten – och den spänner över klinikgränserna.
IVO menar att en legitimerad läkare skall kunna handha alla vanliga och livshotande tillstånd.
Alltså – om en hypotensiv patient ses av en legitimerad medicinläkare som misstänker en traumatisk ventilpneumotorax räcker det inte med att säga att det inte är medicinskt och hänvisa patienten till kirurgläkaren ( som i detta fall står på operation ett par timmar ). Korrekt handläggning är att åtgärda detta med nålpunktion, toraxdrän etc. IVO har alltså indirekt sagt att patientsäkerhet trumfar kliniktillhörighet.
Vad får detta för konsekvenser? Till att börja med måste man se över jourlinjer. Om ett sjukhus har 7 jourlinjer exemplevis medicin, kirurgi, ortopedi, pediatrik, psykiatri, gynekologi och anestesi, kan man bemanna samtliga jourlinjer dygnet runt med legitimerade läkare? I Norge konstaterade norsk media att 8 av 10 läkare på akutmottagningarna var olegitimerade. Om Sverige är så mycket bättre låter jag vara osagt, men trenden lär vara densamma.
Kort sagt måste alla sjukhus se över hur man ska bemanna med legitimerade läkare. Man kan inte ens ”fylla ut” med AT-läkare då dessa kommer att kräva mycket mer handledning än tidigare (vilket i sig är positivt såklart). Samtliga patienter på akutmottagningen måste bedömas av legitimerade läkare då vi inte längre kan låta olegitimerade läkare själva avgöra vilka som behöver högre kompetens.
Dessutom, hur ska jourläkare arbeta? Skall de behålla sina klinikrevir?
Jag ser framför mig att den nuvarande strukturen kommer att raseras ganska fort – den är ineffektiv, patientfarlig och dyr.
Detta beslut är antagligen startskottet som svensk akutsjukvård behöver. Låt mig spå lite grann om några av konsekvenserna:
– Behovet av underläkare utan legitimation kommer att minska. Fler sjukhus och remissinstanser kommer att vilja att AT-tjänsten tas bort. Det förslag som nu är på remiss kommer att gå igenom och AT-tjänst kommer att försvinna till förmån för en 6-årig läkarutbildning där legitimation ingår.
– Akutläkarfrågan för många sjukhus kommer att aktualiseras. Det är den effektivaste bemanningen i sammanhanget. Utmaningen blir att förmedla att akutläkarfunktion kräver betydligt mer kompetens än legitimation.
– Kravet på legitimerade läkare måste justeras. Det är inte rimligt att, bara för att man är legitimerad läkare, förväntas kunna handha alla vanliga och livshotande tillstånd med dagens resurser och utveckling. Dessa direktiv skrevs antagligen på den tid vi behandlade hjärtinfarkter med 8 veckors sängläge för 45 år sedan. Vissa av oss fick vår legitimation då dessutom.
Jag konstaterar att IVO i praktiken underkänner den dominerande bemanningsstrategin och arbetsformen för svenska akutmottagningar de senaste 45 åren. I grunden berör detta vår läkaretik och syn på patientsäkerhet. Vi har satt de minst erfarna läkarna att ta hand om de potentiellt sjukaste patienterna – systematiskt i 45 år. Detta har påverkat flera generationer läkare till att förringa akutmottagningens patienter och deras reella behov. Detta manar till eftertanke och reflektion.
Jag har svårt att hänga med när du t ex. presenterar USA artikel. Eller var den Svensk?
Hur ska vi organisera akutsjukvården i Sverige anser du. Och på vilket sätt blir den då mer effektiv och billigare än nu?
Hur många akutsjukhus skall Sverige ha och vilken nivå skall det vara på dessa sjukhus.
Är jag fräck när jag istället för att läsa igenom en blogg som löpt över några år istället vill ha en sammanfattning på hur detta skall genomföras?
Hur organiseras en mer patientsäker, effektiv och billigare akutsjukvård i Sverige?
Det är ju det du hävdar när du skriver att Sverige skall ha akutläkare.
En akutläkare kan träffa ca dubbelt så många patienter per timme som en outbildad läkare. Således behövs bara hälften så många specialister som det finns underläkare idag. IVO säger att man måste ha minst en leg.läk per patient engagerad. Ett sjukhus med 7 jour linjer kostar då motsvarande 7 leg läk dygnet runt. Skillnaden i lön mellan leg läk och specialist är liten i Sverige. Jourkostnaden är avgörande då man stora delar av dygnet får dubbelt betalt, den blir mer avgörande för kostnaderna. Alltså kan man klara sig med hälften så många läkare jourtid då akutläkare inte selekterar patienter beroende på kliniktillhörighet. Detta illustrerar bara lönekostnader.
Akutläkare kan se alla patienter med mindre väntetid och behandla patienter fortare. Detta gör att mindre komplikationer drabbar patienterna vilket minskar kostnaderna över tid. Detta är en mycket förenklad bild som innehåller en del osanningar då dessa system är mer komplexa än vad jag beskriver. Till detta tillkommer olika läkaruppgifter och kompetenser, en del förändrade roller för konsulter etc som jag inte har plats att redogöra för här men som finns beskrivna på min blog. Ta lite i taget! Tack för ditt intresse, jag kanske får anledning att återkomma i annat forum då detta är en stor fråga. Kunde jag fixa allt detta på ett bloginlägg vore ju saken biff. Vad är din vision?
Carl Gunnar Forsberg, tack för din kommentar. Jag har skrivit och samlat information sedan 2009 om akutsjukvårdens alla aspekter till bästa förmåga. Hoppas detta är seriöst nog för dig. Länk: http://www.akutlakaren.blogspot.com
Där kan du får svar på flera av dina frågor. Jag rekommenderar jag denna sammanfattande artikel till att börja med: http://link.springer.com/article/10.1186%2F1865-1380-4-44
Har du andra artiklar i ämnet så mottages dessa tacksamt.
Anna Rask-Andersen, vårdplatser och kompetenta sjuksköterskor bidrar såklart till ökad säkerhet och effektivitet. Det låter hemskt att höra att svårt sjuka måste skickas hem när de egentligen behöver sjukhusvård. Har du/ni/ert sjukhus någon plan för att motverka detta?
Enligt min uppfattning har bristen på vårdplatser gjort att arbetet på akutmottagningarna blivit mycket svårare jämfört med för 20-30 år sedan. Då kunde unga läkare lägga in patienter för observation, om de kände sig osäkra. Nu
måste svårt sjuka patienter skickas hem trots att de skulle behöva inläggning. Dessutom gör sjuksköterskeflykten att många sjuksköterskor är oerfarna, vilket också
ökar kraven på läkarna.
Hur detta kommer sig att presenteras som en sanning:
”Jag ser framför mig att den nuvarande strukturen kommer att raseras ganska fort – den är ineffektiv, patientfarlig och dyr.”
Vem tror att det blir billigare bara man gör en ny specialitet som heter akutläkare!? Iden kommer från USA, eller kommer den från något annat land. När man tar idéer från ett land som har en sjukvård som stort sett kostar dubbelt av BNP mot för vad Nordisk/Svensk sjukvård kostar, hur tänker man då? Skall det skjutas till pengar till sjukvården eller vem kläcker denna ide?
Jag har inget emot akutläkare som sådan. Men att presentera det som en kostnadseffektiv lösning. Jag måste reservera mig. Hur många riktigt svårt sjuka befolkar våra akutmottagningar. Och hur mycket är egentligen ren primärvård? Hur stora skall dessa akutsjukhus vara där akutläkare skall vara anställda? Finns det en minsta kritisk volym på sjukhus?
Tar IVO och Svensk sjukvård upp denna diskussion så ska man vara seriös. Då måste man samtidigt berätta hur sjukvården i stort skall vara organiserad. Antal sjukhus. Storlek på akutsjukhus. Var dessa sjukhus skall vara placerade i landet för att en optimal struktur och patientsäkerhet skall tillgodoses. Det duger inte med att endast säga att det är icke legitimerade läkare på akutmottagningen och därmed är sjukvården dålig!? Man måste se på hela systemet och vårdkedjan.
Men gärna en kvalitativ presentation om hur detta skall/kommer att organiseras på ett bättre och billigare vis än idag med hjälp av akutläkare på samtliga landets akutmottagningar!