Krönika

Sjukvårdsupplysningens dilemma

Först efter flertalet försök och till slut enträgna tryckningar på återuppringningsknappen, under dryg halvtimma i det ena fallet och i det andra längre, lyckades de i alla fall till slut komma fram till telefonkön…

Det är ju väldigt tråkigt när man är hjälpsökande och antagligen dessutom sjuk. För att minska frustrationen hos de som ringer och göra väntan mindre lång kunde Sjukvårdsupplysningen erbjuda lite underhållning under tiden. Till exempel att man skulle kunna välja musik efter läggning och humör.

Den dramatiska patienten kanske vill höra Lena Philipssons ”Ont, det gör ont, det gör ont” medan den som behöver muntras upp gärna lyssnar på den glada slagdängan ”Bättre och bättre dag för dag”.

En annan idé är högläsning ur någon längre och spännande roman, eller föresten, varför inte ur Rickard Fuchs ”Visst är ni sjuk!”? Det skulle kanske få åtminstone nån att skämmas och självmant lägga på luren.

Det råd de två patienterna fick, när de väl nådde en människa i andra ändan, var nämligen just det ”Drick minst tre liter vatten – ta Alvedon – sluta prata i telefon”.

Detta är naturligtvis en bra och riktig rekommendation i flertalet fall, men just dessa patienter visade sig båda ha lunginflammation och en dessutom hjärtsvikt. Visserligen lindrig men ändå. Ovanstående råd ändrar då inte sjukdomsförloppet i någon större utsträckning. I alla fall inte positiv riktning.

Att det var lunginflammation och inte vanlig influensa kunde rimligen förstås inte sjukvårdupplysningen veta. Det är det som är sjukvårdsupplysningens andra problem.

Dr Snake.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Sjukhusläkaren

Nyheter, debatter & reportage från sjukhusvärlden

Prenumerera