Diplom och nedräkning mot examen
I fredags var jag inbjuden till ett mingel för examensklassen HT-11 där de 6 bästa examensarbetena skulle utses. Mitt arbete var ett av 16 nominerade. De kursansvariga läste upp vinnarna en i taget och student och handledare fick gå fram och ta emot blommor och diplom. Efter att det femte namnet lästs upp tänkte jag att det nog inte skulle bli något för mig och min huvudhandledare Karin Söderberg Löfdal. Men så läste de upp våra namn och vi fick gå fram och ta emot varsitt inramat diplom och bukett med blommor. Det kändes högtidligt och speciellt, och väldigt bra.
Jag träffade i samband med minglet flera av mina tidigare kurskompisar som alltså tog läkarexamen samma dag. Hade jag inte forskat i en termin förra våren hade jag stått bland dem. Lite vemodigt kändes det att inte få fira med dem. Men jag ångrar inte att jag tog chansen att få lära mig mer om forskning, hur det är att vara doktorand, att få skriva en vetenskaplig artikel och att söka anslag. Jag lärde mig också att det inte alltid blir som man har tänkt sig inom forskning. Det blir ingen fortsättning för mig nu – men forska vill jag absolut göra igen någon gång i framtiden.
Termin 10 avslutades för min del med en studentvald kurs (svk) som hette ”akut pediatrik, akut obestetrik samt neonatologi” på SÖS. Det var en varierande kurs med många intressanta placeringar och patientmöten, lärorika simuleringsövningar där vi filmades och interaktiva seminarieövningar – en av de bästa svk-kurserna jag har gått.
I morgon drar termin 11 igång med kursen Hälsa i samhälle och miljö. Nu börjar också jobbsökandet och nedräkningen mot examen den 1 juni.