Kritiserat avtal sägs upp
Stockholms läns landsting meddelar nu att man säger upp avtalet med företaget Onemed, som levererat förbrukningsvaror till landstinget. Ett avtal som istället för en besparing lett till höga kostnader för landstinget.
Det var igår som SVT Nyheter Stockholm avslöjade hur Stockholms läns landsting under ett år betalat 465 miljoner kronor för förbrukningsvaror som teststickor för diabetes, katetrar som används vid inkontinens, eller kompressionsprodukter. Detta trots att det avtal som skrivits med leverantören Onemed pekade på att kostnaderna skulle ligga på 500 miljoner över en femårsperiod. SLL hade räknat med att avtalet skulle sänka kostnaderna för förbrukningsprodukter, men det blev alltså helt tvärtom.
Orsaken var att SLL och Onemed hade olika syn på hyr avtalet ska tolkas, vilket också lett till de höga kostnaderna. Någon enighet har heller inte kunnat nås och SLL meddelar nu i ett pressmeddelande att avtalet kommer att avslutas i förtid, och upphör 2018, istället för 2020 som var det ursprungliga slutdatumet.
– Hälso- och sjukvårdsförvaltningen och leverantören av förbrukningshjälpmedel har under en längre tid haft en dialog eftersom vi haft olika syn på hur avtalet ska tolkas. Dialogen har lett fram till att vi enats om att avtalet upphör i förtid genom att vi tecknar ett avslutsavtal, säger Barbro Naroskyin, hälso- och sjukvårdsdirektör i en kommentar.
Avslutsavtalet innebär nu ett pristak på 450 miljoner kronor per år.
Inköp SLL hade redan på 1980-talet gjort usla upphandlingar.
Man bytte leverantör på tungdepressorer av trä till ett billigare fabrikat. Det visade sig att om man använde de nya depressorerna för att trycka ned tungan på ett barn så splittrads tungspateln så man måste använda dubbla tungspatlar i den kliniska vardagen. Det blev då ökade kostnader i stället för minskade kostnader.
Detta påpekades för inköp som helt struntade i alla klagomål.
Till detta kom den ökade patientskaderisken som aldrig medräknas i kalkylerna.
Gång efter annan kan vi läsa om liknande uppgörelser…där målet sägs ha varit att få ner kostnaderna…men resultatet blivit det omvända. Det är således inte enbart ett fenomen som drabbar Stockholm, utan lite här och var ute i landet. Vad bör göras:
1.Leta fram de som är direkt ansvariga.
2.Se i vad mån dessa kan åtalas.
3.Öka gruppen som beslutar i frågor som dessa.
4.Kolla om mygel har förekommit.
5.Om inget annat, bör de som är ansvariga för lämna ”fartyget”.
Det är ju inom Landstingen och Stockholm stad som där är brist på folk – medarbetare – och då får inte pengahanteringen hanteras slarvigt.