KI utreder ännu ett Macchiariniärende

Paolo Macchiarini foto: Lars Granstrand

Karolinska Institutet har upptäckt ytterligare ett misstänkt fall misstänkt oredlighet i forskning där kirurgen Paolo Macchiarini är delaktig och kommer att starta ännu en utredning kring detta.

Det gället en vetenskaplig artikel publicerad i tidskriften Respiration i slutet av november 2015. Bland annat råder det oklarheter vad gäller etikprövningstillstånd i artikeln som upptäcktes i samband vid en inventering som KI genomför för att upptäcka oredlighet i forskning. Paolo Macchiarini är en av författarna till artikeln.

– Jag fick ärendet på mitt bord i förra veckan och vi har analyserat det och kommer att kräva in svar från de inblandade forskarna. Efter det beslutar vi om vi ska lämna ärendet vidare för extern granskning, säger Henrik Grönberg, prorektor vid Karolinska Institutet, KI.