”Jag skämtar aldrig på patientens bekostnad”
Vårdplatsbrist, googlande patienter och kärlek på lasarett. Som läkare och humorist finns det massor med material att ösa ur – så mycket att Öron-Näsa-Hals-läkaren Henrik Widegren nu ger ut sin andra skiva på kort tid – Absolute Landsting 2. Ett verk som driver med det mesta inom vården, men aldrig någonsin på patientens bekostnad.
Det är sen kväll och en ensam Öron-Näsa-Halsläkare går jour. Han pusslar förtvivlat för att hitta en vårdplats till ännu en svårt sjuk patient och mitt i frustrationen sås ett frö av inspiration till ännu en igenkänningshumorlåt signerad Henrik Widegren.
– Vårdplatsbrist är inte kul. Men för mig blir det mycket mer effektivt att påverka debatten genom att skriva Vårdplatsvalsen om vårdplatskooordinatorn som kommer med den briljanta idén att ständigt flytta runt, för under den stund en patient förflyttas tar hon eller han ju inte upp någon plats.
Absolute Landsting 2 beskriver Henrik Widegren som lite terapeutisk – både för sig själv och för den läkare eller sjuksköterska som lyssnar. För de flesta låtarna är precis som Vårdplatsvalsen inspirerade av verkliga händelser, inte sällan i grunden allvarliga och jobbiga.
– ”Jag får aldrig gå till doktorn” är till exempel en kuplett inspirerad av min son som klagade över att han, när han upplevde sig sjuk, aldrig tilläts vara hemma från skolan. ”Precis så där är det” är den vanligaste kommentar jag får efter en spelning följt av en berättelse om hur man har tvingat i väg sin fru eller sitt barn till jobb eller skola med brutet ben. Och det känns givetvis roligt när lyssnarna tycker att jag slår huvudet på spiken. ”Så där har jag också tänkt eller gjort”.
Henrik Widegren är fast övertygad om att man kan skämta om nästan allt, trots att man som i hans fall råkar vara doktor. Den som har distans och kan se sig själv och sitt sammanhang utifrån tror han dessutom många gånger fattar bättre och mer genomtänkta beslut.
Men det är inte alltid publiken gör tummen upp och känner igen sig. För en tid sedan rasade en debatt på Sjukhusläkaren.se efter att en av de nya låtarna på skivan; ”Googla aldrig dina symptom” hade haft release. En låt som av några lyssnare tolkades betydligt mer bokstavligt än låtskrivaren hade tänkt och som förde honom ända till morgonsoffan i TV4.
– Jag tycker att det är så uppenbart att det jag gör är på skoj, men jag vet ju också att jag som avsändare är läkare och avsändaren till en låt är också viktig och givetvis en komplicerande faktor i mitt fall. Är det Måns Zelmerlöw som sjunger tolkar man budskapet på ett sätt och är det Povel Rammel så vet man i förväg att allt är på skoj. Men hur tolkar man humor där avsändaren är läkare? Det är givetvis inte lätt för alla.
Men att patienterna har googlat och läst in sig på felaktiga diagnoser kan de facto komplicera läkarnas jobb, den ståndpunkten står Henrik Widegren fast vid.
– Lundabor är generellt väldigt pålästa och det finns en baksida av det som innebär att en sjuksköterska i triaget till exempel kan bli utskälld efter noter trots att hon följer sitt PM till punkt och pricka. Och det är det fenomenet jag väljer att göra humor av. Man ska komma ihåg att mina låtar framför allt är skrivna som underhållning och igenkänning för folk i vården; läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal. Ibland handlar de om patienter, men jag är noga med att aldrig skämta på patientens bekostad. Operationer som går fel kan till exempel inte bli kul, där drar jag min gräns. Jag har även länge funderat över om det går att skriva något humoristiskt om cancer, men än så länge har jag landat i att det gör det inte. Det finns helt enkelt ingenting roligt med den sjukdomen.
Du har även blivit utskälld av genusprofessorn Tiina Rosenberg vid ett tillfälle – har du lärt dig något av de gånger din konst har landat fel?
– Ja, jag har lärt mig att jag ibland måste vara lite tydligare när det kommer till just ironi, som läkare vill jag inte gå in och raljera. Men det finns alltid folk som vill missuppfatta humor och dem har jag fått lära mig att skita i. Man får tänka på vem som är i publiken, det är givetvis skillnad på ett gig där alla har en bakgrund inom vården och fattar precis vad man menar och på ett Youtubeklipp på nätet där mottagaren kan vara precis vem som helst.
Något som är väldigt spännande med just humor är ju att det inte bara är orden, utan även en hel del av det som finns mellan raderna som tolkas, menar Henrik Widegren. Att hans låtar diskuteras, att folk lyssnar och att han hittar en nerv även om det är något som upprör, ser han som något väldigt positivt.
Men oftast träffar Henrik Widegren mitt i prick, även om han ibland kan känna ett sting av oro som när han härom veckan skulle framföra ”Nu vill jag dö” på Nationella konferensen i palliativ vård.
– Den låten handlar om en gammal man som bara vill dö, men läkaren vill hålla liv i honom till varje pris. Låten belyser det här att vi numera håller liv i patienterna väldigt länge. Det finns liksom alltid en behandling till att ge. När jag sjöng den på konferensen visste jag inte riktigt hur det skulle landa – men publiken jublade. De förstod precis.
Kan vi förvänta oss en Absolute Landsting 3 i framtiden?
– Det kommer definitivt mer! Jag spelar i genomsnitt en gång i veckan så det finns mycket material att plocka ur. Arbetsnamnet på nästa album är Öron-Näsa-Halsgodis.
Fotnot: Skivan Absolute Landsting 2 går att lyssna på på Spotify och iTunes. Vill du ha den fysiska skivan går det att beställa den på Henrik Widegrens hemsida www.henrikwidegren.se