Nyhetsarkiv

IVO:s inspektörer: – Vi vill ut!

– Vi skulle vilja åka ut på inspektioner och granska vad det blev av de förbättringsåtgärder som vårdgivaren redovisat.

Det säger Lena Gabrielsson, inspektör på IVO:s tillsynsavdelning Mitt, i Örebro. Hon handlägger både lex Maria-ärenden och patientklagomål. Klagomålen är överlägset flest, det var många från början (de berömda ”högarna”), det fortsätter att komma cirka 7 000 per år och handläggningstiderna är långa.

– Vi har inte resurser att följa upp lex Mariorna på ett sätt som vi själva tycker skulle behövas ur ett patientsäkerhetsperspektiv. Det beror på att de lagreglerade kraven på handläggningen av enskilda klagomål är mycket detaljstyrda.

Lena Gabrielsson får medhåll av kollegan Lisbeth Ljunggren på samma avdelning. Hon säger att inspektörerna är bakbundna av den stora mängden klagomål.

I somras tillsatte regeringen en särskild utredare som ska se över den nuvarande hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården och dess personal och föreslå hur hanteringen kan bli enklare, mer ändamålsenlig och effektivare. Inspektörerna hoppas att det ska underlätta deras arbete med klagomålen och ge dem mer tid för till exempel inspektioner på plats.

Lisbeth Ljunggren arbetar också med att ta fram en ny rutin för myndighetens hantering av lex Maria som bland annat innebär mer frekventa uppföljningar i form av inspektioner.

– All forskning talar för att det som har effekt är att vi är på plats.

– Vi vill så gärna åka ut och följa upp att vårdgivaren verkligen vidtar de åtgärder som de har angett i samband lex Maria-utredningen, så att det inte bara blir en pappersprodukt.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Sjukhusläkaren

Nyheter, debatter & reportage från sjukhusvärlden

Prenumerera