”IT-stöd viktigt i läkemedelsstrategin”

Arbetet med den nationella läkemedelsstrategin rullar vidare även med den nya regeringen vid rodret.

En handlingsplan och en reviderad strategi för 2016 ska vara klar i höst. Det blev klart i fredags, 23 januari, då ledamöterna i den nationella läkemedelsgruppens så kallade högnivågrupp träffades för första gången sedan regeringsskiftet. För mötesinbjudan stod Agneta Karlsson (S), statssekreterare på socialdepartementet.

– Det är positivt att det finns en enighet om att arbetet med den nationella läkemedelsstrategin fungerar och att vi kommer igång igen nu, det har stått stilla så länge, säger Karin Båtelson, ordförande i Sjukhusläkarna och Läkarförbundets representant i högnivågruppen.

I nästa skede bör det göras en tydligare prioritering av vad som ska göras, anser Karin Båtelson. Det är bra med visioner men man måste också ha konkreta mål, påpekar hon.

– För oss är arbetet med IT-stöd viktigt, exempelvis NOD, den nationella ordinationsdatabasen, och vettiga integrerade kunskapsstöd.

Statssekreterare Agneta Karlsson, säger sig, enligt nyhetssajten Dagens Apotek, vilja prioritera bland annat jämlik användning av läkemedel och snabb tillgång till nya preparat.

Arbetet med den nationella läkemedelsstrategin har pågått sedan 2011. Varje år uppdateras handlingsplanen och de projekt som högnivågruppen godkänt. Projekten finns inom sju så kallade insatsområden. De handlar bland annat om att skapa bättre och säkrare läkemedelsförskrivning genom samordnat IT-stöd, utveckla riktlinjer för läkemedel i eftersatta patientgrupper, motverka antibiotikaresistens och utveckla hållbara prissättningsmodeller för läkemedel.

Vid sidan av Läkarförbundet ingår ett antal myndigheter, organisationer och landsting som sysslar med läkemedel, i strategiarbetet.