Hur många huvuden ska rulla innan någon tar sitt förnuft till fånga?

Sedan den förre sjukhuschefen vid Sundsvalls sjukhus, Margaretha Rödén, plötsligt fick sparken av det socialdemokratiska landstingsrådet Ewa Söderberg (s) under kuppartade former dagarna före nyårsafton, har skandalerna duggat tätt.

På bara några veckor har följande hänt:

Den förre sjukhuschefen vid Sundsvalls sjukhus Margaretha Rödén, som hade starkt förtroende bland anställda och politiker, sparkas plötsligt och ersätts av Sigbjörn Olofsson, sedan tidigare verksam som sjukhusdirektör i Örnsköldsvik.

Landstingsdirektören Sara Ekström tvingas avgå på grund av att hon vägrar följa landstingsstyrelsens ordförande Ewa Söderbergs (s) uppmaning att göra sig av med Margaretha Rödén. En folkstorm utbryter i Sundsvall och anställda på sjukhuset protesterar med full kraft.

För att omorganisera sjukvården i Västernorrland har slutits ett avtal med konsultföretaget Mantec. Avtalet undertecknades på våren 2008 och löper ut den 30 april 2010. På två år får Mantec drygt 54 miljoner kronor.

Dyrast blir det i Sundsvall där konsultkostnaderna beräknas till cirka 28 miljoner kronor. I dag arbetar mellan sex till sju konsulter på länssjukhuset i Sundsvall tillsammans med Sigbjörn Olofsson i ett omfattande omstruktureringsarbete. Varje konsult kostar 85 000 kronor i veckan, exklusive moms samt rese- och logikostnader.

Landstingets avtal med konsultföretaget Mantec föregicks inte av någon sedvanlig offentlig upphandling. Ärendet ligger nu hos Konkurrensverket som granskar om landstinget har brutit mot lagen om offentlig upphandling.

Mantec leds av den kände finanshajen Göran R Svensson som juni 1997 dömdes för svindleri i Hovrätten i Göteborg.

I dag är han styrelseordförande för Mantec International AB, det konsultföretag som anlitats av landstinget i Västernorrland.

Uppgifter hos Bolagsverket visar att Göran R Svensson är registrerad i styrelsen för 16 olika bolag, och finns noterad i sex olika företagskonkurser.

Göran R Svensson var med att bilda fastighetsbolaget Invent AB 1990. Bolaget kraschade några år senare med 900 miljoner i skulder. Han genomförde då skenaffärer för att täcka upp förlusterna vilket ledde till åtal för grovt svindleri och dom i hovrätten.

VD för Mantec International AB och Mantec AB är norrmannen Kjetil Barfelt. Han är aktiv i Fremskrittspartiet i Norge. Kjetil Barfelt finns också i styrelsen för Westexpo Fastighets AB som är inblandad i turerna kring Vara Horse Arena.

Den 15 februari avgår landstingsstyrelsens ordförande Ewa Söderberg. Trycket blir för hårt när hon uppmanas att gå av de egna partikamraterna. Hon har blivit en belastning för partiet ett drygt halvår före valet.

Frågan är vad som nu händer. Kan Mantec fortsätta? Är sjukhusdirektören Sigbjörn Olofsson rätt man att reda ut den kaotiska situationen?

Eller som en anställd på sjukhuset uttrycker det till Sjukhusläkaren: Hur många huvuden ska rulla innan någon tar sitt förnuft till fånga och återanställer Margaretha Rödén?