Hon ska leda omställningen av den svenska sjukvården

Chefläkaren Anna Nergårdh blir den person som ska ta sig an jätteuppgiften att ställa om hela den svenska hälso- och sjukvården. Det meddelade sjukvårdsministern Gabriel Wikström vid en presskonferens i förra veckan.

En genomgripande förändring av den svenska sjukvården är på gång. Förändringen tar avstamp i den effektivitetsutredning som utredaren Göran Stiernstedt levererade till regeringen för drygt ett år sedan och som bland annat föreslog en långsiktig strukturförändring av vården och en resursöverföring från de stora sjukhusen till den nära vården.

– Vi har sett ett antal skräckrubriker från olika delar av landet. Det är en bild som jag vill nyansera för mycket inom sjukvården går också åt rätt håll, säger Gabriel Wikström men understryker samtidigt att det finns ett växande problem med exempelvis vårdplatsbrist bland annat på grund av problem med kompetensförsörjningen.

För att komma tillrätta med sjukvårdens problem kommer regeringen därför att låta en utvecklare fördjupa analyserna i effektivitetsutredningen och ta fram en plan för sjukvårdens fortsatta förändringsarbete, berättar Gabriel Wikström och presenterar chefläkaren och nuvarande biträdande landstingsdirektör i Stockholms läns landsting Anna Nergårdh som kvinnan som ska göra jobbet.

– För mig kommer det framför allt att handla om att arbeta tillsammans med patientorganisationer, landsting och kommuner för att tillsammans åstadkomma den förändring som behövs. Det är ett uppdrag jag tar mig an med gott mod och stor uthållighet, säger hon.