Gunilla Westergren-Thorsson: Vi hoppas på en vändning för Lund

Jag tror att satsningen på forskning och Life Science kommer att betyda mycket både för Sverige och för vår region.

För vår del blir det inga ökade basanslag för 2013, däremot från 2014 och framåt. Vi hoppas verkligen på en vändning, inkomsterna har varit som en platt ribba de senaste åren. För medicinska fakulteten kommer i dag endast 20 procent av finansieringen från staten, resten är externt. Det har gjort verksamheten känslig, vi behöver mer säkerhet i systemet.

Kvalitetsgranskning med peer review tror jag kan ha både för- och nackdelar. Det är tidskrävande och ställer stora krav på dem som utvärderar. Man måste ha hjälp av internationella krafter.