Försöker locka svenska sjuksköterskor över gränsen

Outi Luiro på bemanningsföretaget Zestcare åkte idag till Svinesund för att försöka locka hem svenska sjuksköterskor som jobbar i Norge. Det sker genom en manifestation vid gränsen till Norge där sjuksköterskor kan möta upp för att diskutera vad som behövs för att de ska återvända. Enligt Outi Luiro råder det egentligen ingen sjuksköterskebrist egentligen.
– Vi utbildar 4000 sjuksköterskor till en kostnad av en halv miljon per sjuksköterska. Men 2000 av dem söker norsk legitimation varje år, säger hon.
Ena orsaken är naturligtvis de betydligt högre lönerna i Norge, men andra faktorer väger minst lika tungt, tror Outi Luiro.
– Vi är inne i en ond spiral i Sverige med ständig underbemanning, arbetsmiljön är otillfredsställande i kommun och landsting. Man blir ständigt tillfråga om man inte kan vara hygglig och jobba över, jobba över helgen och ombedd att skjuta upp sin semester. Det här skapar en enorm stress och kontrollförlust för sjuksköterskorna. Sjuksköterskorna älskar sitt jobb, men inte sin arbetsgivare
Bemanningsföretaget har även tidigare lockat tillbaka sjuksköterskor över sommaren med högre lön och flexiblare villkor.
– Ibland hamnar vi i debatten om bemanningsföretag, det är en felaktig logik. Det är inte bemanningsföretagen som är en samhällsekonomisk belastning, det som är en samhällsekonomisk belastning är att vi lägger över halv miljon i utbildning per sjuksköterska och sedan skickar dem till Norge.
Tror du att sjuksköterskorna som är i Norge vill komma hem?
– De flesta har ju faktiskt familjer, men sjuksköterskor älskar sitt arbete så mycket att de lämnar sina familjer och åker till Norge för att få utföra sitt arbete. För att det är självständigt och utvecklande i Norge. Men de flesta vill vara hemma i sin livsmiljö om de får vettiga villkor.
– Jag tror det är ett mulitfaktoriellt problem. För det första måste man få en stabil bemanning, sjuksköterskorna måste få jobba de arbetstider man skrivit på i sitt avtal och inte tvingas till att jobba mer och bli pressad i sin lojalitet. Men man måste också få utvecklas och det behövs ett närvarande ledarskap. Sjuksköterskor behöver få diskutera vårdetiska dilemman, och det måste kunna ske genast. Det behövs ett coachande ledarskap. Det säger många unga sjuksköterskor, att man behöver bli sedd och coachad. Det här är en generation som är vana med direkt respons på till exempel sociala medier. Då kan inte arbetsgivaren ge respons en gång per år i ett medarbetarsamtal.