Gemensamt uttalande från nordiska sjukhusläkare om Covid-19

Den Nordiska Överläkarkonferensen hålls varje vår för att utbyta erfarenheter de nordiska länderna emellan. I år blev det ingen konferens på grund av coronapandemin, men istället har man enats om ett uttalande. Tillsammans har svenska Sjukhusläkarna, Norsk overlegeforening, danska Overlaegeforening och finska SELY – Suomen Erikoislääkäriyhdistys, listat vilka åtgärder som är mest angelägna för invånare och vårdpersonal.

I uttalandet vill man att det säkerställs att antalet intensivvårdsplatser är tillräckliga samt att skyddsutrustning finns tillgänglig och i tillräckligt antal enligt försiktighetsprincipen. Läkemedelstillgången ska samordnas nationellt och nationella beredskapslager ska finnas.

När det gäller sjukvårdspersonalen ska arbetstiden regleras så att vila säkerställs, liksom att coronainfektion klassas som arbetsskada i de fall vårdpersonal blivit smittad under arbetstid eller till och från arbetet.

– Bevisbördan ska ligga på arbetsgivaren och bedömningen måste vara generös till den anställdes fördel, säger Karin Båtelson, ordförande för Sjukhusläkarna. Dessutom är det viktigt att tester för coronainfektion omgående finns tillgängliga för all vårdpersonal och deras familjer.

Uttalandet tar också upp tillgången på skyddsutrustning och rätt utbildning i den kommunala omsorgen, samt behovet av att säkerställa att alla invånare har tillgång till någon form av boende för att möjliggöra social distansering och därmed hindra ytterligare smittspridning.

– Vi har också diskuterat hur det kan komma se ut i vården framöver, säger Karin Båtelson. Det är viktigt att det finns en plan och resurser för att ta hand om alla patienter som har varit tvungna att vänta på vård och behandlingar. Likaså måste det finnas en strategi för hur personalen ska orka med en fortsatt hög arbetsbelastning, då den stora puckeln av uppskjuten vård ska hanteras.

Läs hela uttalandet (eng)

Det senaste från Föreningsnytt:

Föreningsnytt

Iva-personal bör vaccineras snarast för att säkra vården

Företrädare för Sjukhusläkarna skriver på DN debatt om att Iva-personal bör vaccineras snarast för att säkra vården.

”Vi är många läkare som anser att vaccination av sjukvårdspersonal på iva, ­covidavdelningar samt akuten måste få högsta prioritet. Personal i frontlinjen i covidvården bör vaccineras snarast och parallellt med de mest sjuka äldre.”

Karin Båtelson, Torbjörn Karlsson och Anna Rask-Andersen skriver om vikten av att bevara hälso- och sjukvårdens kapacitet, så att de svårast sjuka i covid kan få vård.

Läs hela artikeln

Föreningsnytt

Vi är garanterade ett bra utfall i lönerevisionen!

Vi är nu inne i revisionsförhandlingar. På vissa ställen går det bra, med respektfull kommunikation med den lokala läkarföreningen, och man har på en del håll till och med redan kommit överens. På andra håll går det trögt där regioner ensidigt vill diktera villkor.

Visserligen är avtalet ”sifferlöst ” i år, men vi ska fortfarande få minst i nivå med industrimärket under avtalsperioden. Lönen ska också räknas upp retroaktivt från 1 april 2020, till skillnad från många andra yrkesgrupper som inte får retroaktivt alls eller får en fast summa. Din lokala läkarförening gör sitt bästa!

– Vi är garanterade ett bra utfall även utan angivet utrymme, säger Sjukhusläkarnas ordförande Karin Båtelson och hänvisar till avtalet mellan SKR och Läkarförbundet. Regionerna har bara att följa det som deras gemensamma arbetsgivarorganisation har förhandlat fram.

Läs mer om avtalet. Det innebär, förutom lönen, flera saker som kan beröra dig positivt.

Sök medel ur Sjukhusläkarnas fonder senast 28 december

Sjukhusläkarna förvaltar Stiftelsen Sjukhusläkarföreningens Understödsfond och Stiftelsen Lasarettsläkaren Gustaf Wennerströms donationsfond. Fonderna delar ut medel till behövande medlemmar i Sjukhusläkarna eller till medlemmars efterlevande. Du som söker ska ha en sammanlagd årsinkomst som understiger fyra prisbasbelopp och din förmögenhet ska understiga ett prisbasbelopp. (Prisbasbeloppet för 2020 är 47 300 kronor.) Alternativt vara en medlem med särskilt behov. Behovet av understöd bedöms från fall till fall utifrån den totala familjeekonomin.

Årets ansökningar behöver vi ha senast den 28 december 2020.

Läs mer om våra behovsstipendier

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Ur Sjukhusläkaren 2020-06