Fikru Marus öde kan avgöras idag

Domstolen i Addis Abeba sammanträder nu på fredagsmorgonen för att besluta om Fikru Maru ska kunna få åka till Sverige för vård. Det är Fikru Marus familj och hans etiopiske advokat som lyckats övertala domstolen  att sammanträda.

Fikru Maru vårdas sedan en tid på sjukhus för en kollapsad lunga och är i behov av en operation. Eftersom det inte finns möjligheter att göra ingreppet i Etiopien har Fikru Marus döttrar och hans advokat tryckt på för att domstolen ska fatta ett beslut om en friande dom.

Dottern Emy Maru beskriver kampen för att få domstolen att samlas så här på den facebooksida som finns för att stötta Fikru Maru:

”Efter 2 timmars väntan, argumentationer från advokaterna tills dom svettades och en ytterligare redogörelse av mig om pappas tillstånd till domstolen, så har vi ett rättegångsdatum på fredag för dom. Låt det bli sista dagen.”

Katrin Hruska, som finns på plats i Etiopien har åkt med till domstolen nu på morgonen. Hennes blogginlägg från resan hittar du här.