Fikru Maru väntar fortfarande på besked

Den svenske läkaren Fikru Maru väntar fortfarande på att få ta del av det material som åklagaren lutar sig mot i det nya brott som han anklagas för. Men det ser ut att ta tid även den här gången. Förhandlingen den 1 februari ajournerades efter att kaos utbrutit i rätten.

Hans Bagner berättar om Emy Maru, Fikru Marus dotters, rapporter till honom efter den senaste förhandlingen. Precis som vid den första dagen i rätten blev det dramatiskt. I stället för de svar som efterlysts – så som huruvida åklagaren går med på att förhandlingarna inte ska ske bakom stängda dörrar – visade de åtalade internerna sina torterade ryggar och försökte nå ut med skildringar ur deras vardag i fängelset.

– Fångarna anser sig vara extremt illa behandlade. De får sitta i trånga mörka celler, får inte träffa anhöriga och blir utsatta för alla former av misshandel – både mental och fysisk. Kanske mer mental nu när de kan visa upp sina fysiska skador. Fikru var inte med i den bilden, han hade ingen anledning att för sin del ställa sig upp och skrika, men blir ändå indragen.

Domaren lyckades inte få kontroll över situationen och förhandlingen ajournerades till den 1 mars. Det besked som Fikru Maru nu väntar på är om han och hans advokater ska få ta del av det material som ligger till grund för anklagelserna mot honom.

– De här rapporterna som åklagaren åberopar är berättelser som internerna har skrivit under. Vi har dock inte fått ta del av dessa berättelser. Åklagaren menar att han av säkerhetsskäl inte vill lämna ut dessa rapporter, vilket är nonsens eftersom internerna har fått ta del av sina rapporter, vilka de nu tar avstånd ifrån. De menar att de blivit misshandlade i anslutning till att de lämnade dessa rapporter och att de tvingades att skriva på under hot, säger Hans Bagner.

Han säger också att man också väntar på att domstolen ska ta ställning till om förhandlingarna ska ske bakom stängda dörrar.

– Åklagaren åberopar säkerhetsskäl, något som Fikrus advokater motsatt sig, säger han.

Hans Bagner har tidigare sagt att Fikru Marus fall snarare är en politisk process än en juridisk. I slutet av förra året skrev 18 svenska EU-parlamentariker ett brev till EU:s utrikesrepresentant Federica Mogherini i hopp om att Fikru Marus fall skulle lyftas till en högre nivå. Svenska Dagbladet rapporterar att EU-parlamentarikerna nu fått svar. ”(Delegationen) kommer att fortsätta övervaka situationen och förhållandena kring hans frihetsberövande samt ta upp Dr Marus fall med myndigheterna och mana till respekt för fundamentala mänskliga rättigheter och behovet av ett korrekt rättsförfarande”, skriver Federica Mogherini enligt SvD.

– Vi hoppas att svenska och andra EU-myndigheter skärper sitt agerande mot Etiopien och försöker hitta nya medel för att förmå Etiopien att ompröva denna process mot Fikru Maru, säger Hans Bagner.

Den svenske hjärtläkaren Fikru Maru har suttit fängslad i Etiopien sedan maj 2013. Under hösten förra året såg det ut som om han äntligen skulle få komma hem. I stället anklagas han nu för brott mot Etiopiens terroristlagstiftning. Enligt åtalet ska Fikru Maru vara hjärnan bakom den brand och det upplopp i Kilinto-fängelset där 23 interner dödades. Åklagaren menar också att Fikru Marus själv framkallat den lungkollaps som han vårdats och opererats för, genom att äta choklad. Något som den medicinska expertisen som Fikru Marus försvar konsulterat menar är helt omöjligt.