Fikru Maru frias från tidigare korruptionsbrott

Den svenske hjärtläkaren Fikru Marus frikänns från anklagelserna i det första målet, det gällande korruptionsbrott, mot honom. Enligt hans svenske advokat är beskedet ”glädjande i sig”, men gör ingen konkret skillnad för hans nuvarande situation.

Frikännandet handlar alltså om det mål som Fikru Maru anklagades för 2013 och för vilket han tidigare dömts till över fyra års fängelse. I samband med domen lämnades en överklagan in till högsta domstolen, som nu alltså anser att bevisningen inte är tillräcklig.

– Det är glädjande i sig, men det förändrar dessvärre inte saken för honom nu när han sitter åtalad och häktad för ett mycket allvarligare brott, säger Hans Bagner, Fikru Marus svenske advokat.

Beskedet kommer en dryg vecka innan fyraårsdagen av hans fängslande.

– Det känns lite som ett slag i ansiktet. För vad gör man åt den saken nu? Ingenting. Hade vi fått reda på det här för tre år sedan hade han varit fri och kunnat åka hem sedan lång tid tillbaka. Men nu satt de istället på målet i tre och ett halvt år, och under den tiden så hände det en mängd andra saker. Vi har också hela tiden hävdat att de två vittnen som uppträdde i domstolen var fullständigt irrelevanta, men det brydde sig domstolen inte om. Högsta domstolen har däremot kommit till samma slutsats.

Förhandlingen i det mål som Fikru Maru nu sitter häktad för – brott mot Etiopiens terroristlagstiftning – kommer att hållas den 22 maj och pågå under tio dagar.