Nyhet

Få patienter informeras om sin lagliga rätt

Endast två procent av patienterna fick information om patientlagen vid sitt senaste besök hos vården enligt en rapport som Neuroförbundet har gjort. Detta trots att lagen har funnits i två år.

För två år sedan samlades alla skyldighetslagar gentemot patienterna inom vården till en och samma; patientlagen. Detta för att tydliggöra sjukvårdens skyldighet att informera och involvera patienten.  Men när Neuroförbundet följde upp hur lagen efterlevs ser statistiken dyster ut. Endast två procent av patienterna fick någon form av information om lagen vid sitt senaste besök. Av dessa två procent svarade 17 procent av patienterna att informationen hade handlat om rätten att välja behandlingsalternativ, fast läkarkontakt, vårdgivare eller utförare av vård. Sämst var personalen på att informera om rätten till second opinion, det vill säga en ny medicinsk bedömning av en annan läkare.

”Det här är skrämmande siffror som pekar på att patientlagens funktion i praktiken är långt ifrån den vision politikerna hade när den antogs. Trots att lagen syftar till att stärka patientens ställning visar rapporten att patienterna fortfarande måste jaga sin egen vård” säger Lise Lidbäck, Neuroförbundets ordförande i ett pressmeddelande.

Från personalen sida angav 77 procent av de tillfrågade att de har för lite kunskap om patientlagen och att de inte har fått någon utbildning om lagen och hur de ska informera patienterna.

Neuroförbundets rapport baseras bland annat på en undersökning där förbundet frågade hur väl deras medlemmar känner till patientlagen och om vården har informerat om den.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Ur Sjukhusläkaren 2020-01

Tema: Pensioner / Sjukvårdsuppropen växer och sprider sig över landet / Ögonblicksbilder från Stockholmssjukvården / Porträttet: Yvonne Dellmark / Krönikor

Prenumerera