E-hälsoinsatser ska jämföras med andra länder

Regeringen meddelade idag att man beviljat medel till ett projekt för att jämföra internationella e-hälsoinsatser. Projektet ska genomföras av svensk förening för medicinsk informatik (SFMI) och målet är en bättre uppföljning och styrning av e-hälsoarbetet i Sverige.

– E-hälsa är ett prioriterat område för regeringen, och med bättre jämförelser med våra grannländer kan vi också utveckla vårt eget arbete, säger sjukvårdsminister Gabriel Wikström i en kommentar.

SFMI tilldelas 250 000 kronor för projektet och ska vara klara den 31 mars 2017. Enligt SFMI:s ansökan framgår att SFMI ska genomföra en datainsamling av ett antal indikatorer för att jämföra e-hälsoinsatser inom ramen för Nordiska ministerrådet.