Disputation med väktare efter LCHF-storm

När Lisa Söderholm skulle disputera med sin doktorsavhandling som handlade om dieter med hög andel fett blev stämningen på nätet så hätsk innan disputationen att den sedan fick hållas med säkerhetspersonal närvarande.

Kommentarerna kom på webben och i mejl, berättar Lisa Söderström för SR P4 Västmanland.

”Jag var djävulens advokat, jag var köpt av sockerindustrin och av KI och våra resultat var falska. En massa kommentarer som var tagna ur luften kändes det som”.

Det som upprört var en delstudie i avhandlingen som visade på att ett högt energiintag av fett tidigare i livet ledde till en risk för undernäring längre fram i livet.

”Jag skrev att det var intressanta resultat med tanke på de dieter som förekommer som innehåller en hög andel fett. Jag nämnde väl inte LCHF direkt” säger Lisa Söderström till radion.

Det uppstod dock en proteststorm på nätet och dagarna innan disputationen ökade de dessutom i antal, varpå Lisa Söderströms chef fattade beslut om att ha säkerhetspersonal närvarande. Det hela gick dock bra till slut. Lisa Söderström är nu doktor i medicinsk vetenskap vid Uppsala universitet. Men disputationsdagen var inte rolig, berättar hon för radion.

”Att fokus skulle bli på det här på min stora dag, det var inte det min avhandling handlade om, så det tyckte jag var jättetråkigt.”