”Det är hittills väldigt omständligt”

Under morgonronden gick allt som det skulle – sedan kroknade systemet. Nu återstår det att se hur Cosmic kommer att fungera i Region Gävleborg efter inkörningsperioden. Det menar Thorbjörn Sakari, överläkare och vårdenhetschef för läkarna på Kirurgen på Gävle sjukhus.
Hur nervösa var ni inför införandet av Cosmic hos er med tanke på hur det gick i Västra Götaland med Millennium?
– Vi visste att det skulle bli jobbigt – vi skulle ju förändra hela vårt informations- och dokumentationssystem över en natt. Första dagen gick det inte alls bra. Då funkade det bara under morgonronden sedan kroknade systemet och blev väldigt långsamt. Resten av veckan har systemet visserligen fungerat, men nu kvarstår fasen där vi ska lära oss systemet. Som det ser ut nu är det svårt att utvärdera om det handlar om att vi inte är tillräckligt bra på att använda det eller om det faktiskt är systemet som är omständligt.
Berätta om morgonen när systemet infördes – hur gick det till?
– Vi kom till arbetet en timme innan vår ordinarie arbetstid för att ta lite höjd för att det skulle bli lite krångligt. Då fungerade systemet bra, men sedan när alla andra loggade in vid halv nio började allt gå väldigt långsamt. Det var en frustration givetvis. Vi fick ta till reservrutiner både på operation och akuten och övergick då till pappersrutiner. Det fick man göra till dagen efter när felen hade åtgärdats och systemet hade bättre funktion. Men vi var inte särskilt stressade – det fanns ju möjlighet att övergå till ett mer primitivt system med analogt arbetssätt eller, om det inte alls fungerade, att gå tillbaka till det gamla systemet.
Hur påverkades vården de här dagarna?
– Vi hade tagit höjd för detta så vi hade lagt till extratid för operation och även anpassat mottagningarna för att få extra tid som kompensation. Så den planerade verksamheten har vi kunnat utföra som tänkt.
Hur funkar det nu några dagar senare?
– När man pratar med medarbetare och själv jobbar i systemet så är det hittills väldigt omständligt. Det kan delvis bero på att systemet inte är riktigt anpassat tills oss ännu. Efter sådana anpassningar kan det säkert bli bättre. Som kliniker vill man förstås att ett nytt system ska innebära mindre klick och andra manövrar än det man har haft förut. Som det har varit hittills är det snarare fler och mer av detta. Med det sagt så tar det säkert en tre månader innan vi har möjlighet att utvärdera systemet helt och fullt.
Hur involverade upplevde ni er som läkare i processen inför införandet?
– Cosmic är ju ett system för många regioner där det i flera regioner redan har införts så den enskilda läkarens inflytande här har varit förhållandevis liten. Eftersom jag är läkarchef här har jag suttit med i olika grupper och diskuterat systemet. Men det blir ständigt, av nödvändighet, kompromisser.
Finns det något som du är missnöjd med i samband med införandet – som andra regioner skulle kunna lära sig av?
– Det som har varit mer problematiskt är att man samtidigt som Cosmic infördes har beslutat att införa en mängd olika rutinförändringar, bland annat avseende provtagning. Normalt sett så brukar vi ha en implementeringsfas på flera månader på alla former av förändringar för att det ska bli så bra som möjligt. Nu blir det en hel del som inte alls har diskuterats. Min tanke är att man bör försöka ändra på en sak åt gången vid införandet. Systemet i sig innebär tillräckligt med utmaningar i form av ny grafik och ett nytt sätt att hantera information med mera.